zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een start-up managen: op het juiste moment de juiste prioriteit stellen

Hoe neemt u de juiste beslissingen in de eerste fase van een startup?

14 november 2019 - De naam ‘start-up’ leek lange tijd het codewoord voor succes. Inmiddels zijn er ook voorbeelden van die zogenaamde ‘unicorns’ die net zo hard verdwenen als dat ze verschenen. Een start-up managen en groeien heeft alles te maken met op het juiste moment de juiste prioriteiten stellen.

Baptiste Jourdan, oprichter van Toucan Toco, geeft tips over het nemen van beslissingen in de allereerste fase van een start-up.


"Als oprichter van een start-up lijkt 24 uur in een dag soms te kort. Mankracht is beperkt en tegelijkertijd is er een waslijst aan taken: acties, processen, strategieën…  Uiteindelijk is er maar één oplossing: prioriteren," zegt Jourdan. De lessen die Jourdan en zijn team leerden tijdens het opzetten van hun bedrijf, deelt hij graag met andere ondernemers.

1. Alleen de oprichters kunnen de eerste werknemers werven
Bij een start-up gaan werken kan heel aantrekkelijk zijn, maar er is vaak weinig financiële zekerheid. Niemand behalve de oprichters kan een holistisch beeld geven van de ambities, doelstellingen en waarden van de start-up. "Vertrouw het werven van de eerste personeelsleden daarom niet toe aan een recruiter, maar gebruik uw eigen netwerk, e-mail, of LinkedIn. Het vinden van goed personeel kost tijd, maar reserveer dit ervoor en voer de gesprekken zelf. Denk eraan dat u de toekomstige generatie leiders selecteer,! zegt Jourdan. "Bovendien ben u als oprichter veel overtuigender en hebt u een groter vermogen om een creatieve manier te vinden om iemand aan te trekken."

2. Neem de tijd om een goed MT op te bouwen
Hoe geweldig uw idee ook is, niets torpedeert succes sneller dan problemen binnen het managementteam: 65% van de bedrijfsfaillisementen wordt hieraan toegeschreven. Jourdan: "Het is niet nodig om direct vanaf het begin het perfecte team te hebben, u kunt gewoon de tijd nemen om dit op te bouwen."
Een voordeel van deze aanpak is dat u mensen met multidisciplinaire vaardigheden bij elkaar kunt verzamelen. Hebt u fantastische mensen gevonden, dan kunt u hen tot toekomstige leiders, mede-oprichters of partner maken. Het idee is niet om direct vijf of tien procent aan te bieden, maar om een ​​deal te sluiten op basis van de toegevoegde waarde die ze in het bedrijf brengen. 
 
3. Deel de gecreëerde waarde met het team
Werken in een startup is een boeiende keuze. Er is maximale inzet van het team nodig om het bedrijf tot een succes te maken. Om medewerkers te stimuleren wilt u dat het team ook wint als ze goed presteren. "Onze filosofie is zoals bij elke andere investering: hoe groter het risico, hoe groter de beloning de moet zijn. Als er iets geweldigs gebeurt met het bedrijf, wint iedereen. Mensen zijn hierdoor loyaler en blijven langer. U kunt ook denken aan het opzetten van een vorm van werknemersaandeelhouderschap. Geef meer aandelen aan de eerste medewerkers, en hoe langer mensen blijven, hoe meer ze krijgen," aldus Jourdan.

4.Creëer een inclusieve bedrijfscultuur
Door diversiteit van profielen, achtergronden en geslachten creëert u een werkplek die tegemoet komt aan de behoeften van verschillende soorten mensen. Wees daarom vanaf het begin inclusief: focus op kerncompetenties en vaardigheden, vraag naar werkervaring en -voorbeelden in plaats van diploma’s. "Doe het vanaf het begin. Echt. Wanneer u vijftien tot twintig mensen in dienst hebt kan het al te laat zijn. Een bedrijfscultuur is niet inclusief alleen omdat u dat wilt, u moet actief naar mensen zoeken en een cultuur creëren waarin iedereen zich welkom voelt," adviseert Jourdan.
 
5.Vuistregel: Begin altijd klein
Als mensen houden we van perfectie. Dus we hebben de neiging om grote projecten te lanceren en er veel tijd aan te besteden. Zelfs als we niet weten wat de resultaten kunnen zijn. Dit is een grote valkuil. Jourdan: " Wilt u een boek schrijven, publiceer dan eerst eens een blog, dan een artikel. Kijk wat het doet, en begin dan pas aan het boek. Zo investeert u nooit teveel tijd aan mislukte projecten. Meet resultaat en pas projecten aan. Door agile werken en de scrum methode kunt u grote projecten opdelen in kleinere en sneller succes boeken."
 
6. Wissel af tussen focus en onderbreking
Een gemiddelde werkdag zit vol onderbrekingen: vergaderingen, telefoontjes, e-mails en collega's. Mensen zijn gemiddeld twee uur per dag kwijt om te herstellen van die onderbrekingen, wat ten koste gaat van productiviteit. Om te voorkomen dat mensen elkaar elke keer vragen stellen (onderbreken) kunt u tools gebruiken zoals Slack. Definieer specifieke ruimtes in het kantoor waar mensen kunnen werken zonder afleiding.
 
7. Het tech team is geen support team
In een tech start-up hebt u tegelijkertijd te maken met technische productontwikkeling en technische support voor klanten, die beide geweldig moeten zijn. Maar niemand kan dit allebei tegelijk én goed doen,
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De top tien startups waar talent wil werken
 Maak kennis met de meest veelbelovende fintech en cybersecurity startups
 Snelle groei startupvacatures, maar lange uren tegen laag salaris
 Kwart middelgrote bedrijven ziet startups als grootste concurrent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10