zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betere werksfeer vermindert werkstress

Nationale-Nederlanden lanceert Het Nationale Werkstressonderzoek

13 november 2019 - De sfeer op de werkvloer, de mate van financiële zekerheid en de hoeveelheid werk moeten volgens werknemers in de sectoren Onderwijs, ICT en Zorg aangepakt worden om de werkstress te verminderen of te voorkomen.

Dit blijkt uit het Nationale Werkstressonderzoek 2019 van Nationale-Nederlanden in samenwerking met Crunchr, innovatief techbedrijf voor Human Resource data analyses. Met het onderzoek helpt Nationale-Nederlanden ondernemers grip te krijgen op werkstress in hun organisatie en om beter keuzes te maken op het gebied van Human Resource-investeringen.


 
Week van de Werkstress
Maandag startte de Week van de Werkstress. In aanloop hierna toe namen bijna 2500 werknemers afgelopen maand deel aan het onderzoek, grotendeels verspreid over de sectoren waarvan bekend is dat uitval door stress gerelateerde zaken hoog is: Onderwijs, ICT en Zorg. Stress is de belangrijkste veroorzaker van verzuim op de werkvloer. De helft van alle respondenten zegt in meer of mindere mate stress te ervaren in het werk. Maar liefst een op de vijf geeft aan veel stress te ervaren. Onder hen ook meerdere werknemers met leidinggevende taken. Opvallend is het verschil tussen fulltimers en parttimers in het onderzoek. Mensen die minder dan 24 uur per week werken, ervaren beduidend minder stress dan zij die tussen de 32 en 40 uur per week werken.
 
Ervaren van stress
Verschillende factoren hebben effect op het ervaren van werkstress. In de drie sectoren van het onderzoek geven werknemers consequent aan dat met een andere werksfeer de meeste winst te behalen valt als het gaat om stressreductie. Een open cultuur, vertrouwen en hulpvaardige collega's dragen daar onder andere aan bij. Zowel vrouwen als mannen vinden dit belangrijk. Verder valt op dat verbeteringen op het gebied van werksfeer extra belangrijk worden gevonden door Mbo-geschoolde werknemers in administratieve banen en werknemers tussen de 45 en 55 jaar die werken in de handel, de industrie of de zorg.
 
Doorgroei
Uit het onderzoek blijkt ook dat beperkte doorgroeimogelijkheden voor hele specifieke groepen een belangrijke oorzaak van stress is. Hier kunnen werkgevers proactief op handelen. Dit geldt met name voor werknemers die jonger zijn dat 35 jaar en minder dan drie jaar werkzaam zijn bij hun werkgever. Daarnaast valt op dat met name wetenschappelijk geschoolde werknemers hier graag verbetering in zien. Meer perspectief op leren en groei in de organisatie stimuleert zelfvertrouwen bij werknemers. Wat bijdraagt aan rust en zo het gevoel van werkstress vermindert.
 
Verminderen van werkstress start bij inzicht in werkstress
Om werkstress te verminderen of te voorkomen kunnen veel zaken op de werkvloer aangepakt worden. Het Nationale Werkstressonderzoek geeft inzicht in de voorkeuren van specifieke groepen werknemers. Met het gericht aanpakken van stressbronnen ziet Patrick Degen, adviseur zorg, vitaliteit & duurzame inzetbaarheid bij Nationale-Nederlanden, een kans voor werkgevers: hoe meer energie werknemers halen uit hun werk, hoe minder stress zij ervaren. Meer energiebronnen zou het streven moeten zijn.
 
De eerste conclusies uit Het Nationale Werkstressonderzoek zijn te hier downloaden..
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk
 82 kantoortips voor een positieve en productieve werksfeer
 Werksfeer wint het van salaris
 
 
reacties
 
Mike  |   | 
13-11-2019
 | 
19:21 uur
Nog een onderzoek over stress op het werk.
We weten al vrij lang de voornaamste oorzaken en bovenal ook de consequenties van stress op de werkvloer en toch gaat het percentage mensen met een burn-out omhoog.

Wordt er dan niets met de kennis gedaan door werkgevers of moeten we bepaalde oorzaken toch elders zoeken?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10