zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden

60 procent vindt het belangrijk dat beleggingen positieve impact hebben op samenleving

4 november 2019 - 31 procent van de Nederlandse beleggers vindt dat het verplicht zou moeten worden om een bepaald percentage van de portefeuille maatschappelijk te beleggen. Meer vrouwelijke beleggers (36 procent) zijn hiervan overtuigd dan mannelijke beleggers (29 procent).

Dit blijkt uit onderzoek van Connect Invest, uitgevoerd door Panelwizard onder 1034 Nederlandse beleggers. 60 procent vindt het belangrijk dat beleggingen een positieve impact hebben op de samenleving.


 
Relatief risicomijdend
"Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer beleggers zich bewust afvragen wat de invloed van hun beleggingen is op de samenleving. Veel maatschappelijk verantwoorde opties voor investeringen zijn ook duurzaam in de zin dat zij relatief risicomijdend zijn, dus dat is voor veel beleggers een prettige bijkomstigheid," zegt Pieter van Herk, mededirecteur van Connect Invest. Dit bureau selecteert niet-beursgenoteerde vastgoedfondsen en brengt die onder de aandacht van haar relaties.
 
Voldoening
68 procent van de beleggers zou meer voldoening halen uit zijn of haar beleggingen wanneer die een positieve invloed zouden hebben op de samenleving. Bij beleggers van in de 30 is dit sentiment het sterkst (73 procent), bij beleggers van in de vijftig het zwakst (58 procent). Van Herk: "We zien dat millennials toch meer bezig zijn met zingeving dan oudere generaties, al zien wij het besef bij oudere beleggers ook toenemen. De financiële wereld is hier geen uitzondering op. Jonge beleggers willen meer dan alleen financieel gewin, en dat is een goed teken voor de generaties die komen."
 
Impactbeleggen
32 procent van de beleggers vindt niet dat er voldoende mogelijkheden zijn om te ‘impactbeleggen’. Hoewel er tussen mannen en vrouwen weinig verschil is op dit gebied, is er wel een duidelijk verschil zichtbaar tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Zo vindt 44 procent van de beleggers jonger dan 30 niet dat er voldoende mogelijkheden hiertoe zijn, bij beleggers van 60 jaar en ouder ligt dit percentage lager, op slechts 26 procent. "Als u weet waar u moet zoeken, zijn er beleggingsfondsen in bijvoorbeeld zorgvastgoed te vinden, maar het klopt dat het gros geen maatschappelijke basis heeft. Gelukkig neemt de aandacht voor maatschappij en milieu toe," aldus Van Herk.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

  Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
 Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
 Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beleggers positief over hun duurzame impact
 Dit betekenen de verschillende ESG-labels
 Zeven tips voor succesvolle beleggers
 Vijf redenen om afzonderlijk in groene obligaties te beleggen
 
 
reacties
 
Michel  |   | 
12-09-2020
 | 
14:08 uur
Het is een mooi streven maar of dat er ooit van gaat komen dat betwijfel ik.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
top10
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
30 procent vindt dat partnerverlof even lang moet zijn als bevallingsverlof
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
meer top 10