zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de zeven voelt zich weleens gediscrimineerd tijdens sollicitatie

35 procent vindt dat anoniem solliciteren vaker moet worden ingezet

9 oktober 2019 - Vijftien procent van de werkende Nederlanders heeft zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens een sollicitatietraject. Dit blijkt uit onderzoek van Tentoo, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard onder 1074 Nederlanders in loondienst.

Ruim een derde is van mening dat anoniem solliciteren vaker moet worden ingezet. Bij jongeren tussen achttien en 30 vindt zelfs 39 procent dit.


 "Organisaties hechten steeds meer belang aan de thema’s inclusiviteit en diversiteit, dus eigenlijk op het niet buitensluiten van bepaalde groepen mensen. Dan valt het toch tegen als u  ziet hoeveel mensen zich nog gediscrimineerd voelen wanneer zij zich aanbieden bij een werkgever," vertelt Noortje Hendrikx, commercieel directeur bij Tentoo. 
 Vrouwen voelen zich met zeventien procent iets vaker gediscrimineerd dan mannen, met veertien procent. Ook maakt het een verschil waar in Nederland de sollicitant zich bevindt. In Noord-Nederland hebben de meeste mensen zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens een sollicitatietraject (achttien procent), in Oost-Nederland het minste (veertien procent).
 
Anoniem solliciteren
Anoniem solliciteren is een methode die de afgelopen jaren door een groeiend aantal organisaties is omarmd. Deze methode moet sollicitanten gelijke kansen geven bij het vinden van een baan, door bij de sollicitatie gegevens als afkomst, geslacht, woonplaats of geboortejaar weg te laten. In 2018 meldde Trouw echter dat meerdere grote gemeenten juist waren gestopt met anoniem solliciteren. Het zou ‘geen merkbaar effect op de sollicitaties hebben’.
 Van de ondervraagden vindt 35 procent dat organisaties anoniem solliciteren vaker moeten inzetten. Vrouwen (38 procent) zijn daar iets meer van overtuigd dan mannen (32 procent). Hendrikx: "Werkende Nederlanders hebben dus wél de behoefte om anoniem te kunnen solliciteren. Misschien moeten werkgevers experimenteren met andere vormen van anonimiteit in het sollicitatietraject. Al is het natuurlijk de beste oplossing als werkgevers juist open staan voor elk type sollicitant en dat ze iedereen automatisch gelijk behandelen. Daar moeten we uiteindelijk naartoe."
 
Diversiteit op de werkvloer
Van de Nederlanders in loondienst vindt 34 procent het belangrijk dat zijn of haar collega’s divers zijn qua etniciteit, geloof en/of geaardheid. De mening van mannen en vrouwen verschilt behoorlijk: 66 procent van de vrouwen geeft aan graag diversiteit op de werkvloer te zien, tegenover 44 procent van de mannen. Mannen van in de veertig zijn het minst overtuigd van het nut van diversiteit op de werkvloer: 39 procent vindt dit belangrijk. 
"Dat met name vrouwen meer diversiteit willen, komt onder meer doordat zijzelf op sommige plaatsen in de minderheid zijn. Dat is gewoon een feit, want niet voor niets moeten er quota ingesteld worden om vrouwen aan de top te krijgen. Veel bedrijven zijn ook echt wel doordrongen van het belang van diversiteit, maar u hebt dat niet zomaar even voor elkaar," aldus Hendrikx.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Wilt u ook objectief werven en selecteren en meer kandidaten?
 Nederland heeft nog altijd beste pensioenstelsel
 Vijf ontwikkelingen die essentieel zijn voor technologische evolutie op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet-Nederlandse sollicitatiemail en cv minder vaak bekeken
 Actieplan diversiteit arbeidsmarkt gepubliceerd
 Eén op drie Europese werknemers ervaart discriminatie
 Een op de acht voelt zich gediscrimineerd bij sollicitatie
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeel vinden voor topfuncties blijft een uitdaging
Bedrijfsfeest richting einde jaar; thema's zijn belangrijk!
reacties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress (1) 
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
top10
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
Ook bedrijven moeten investeren in ICT-skills
Hoe transformeren opkomende technologieën onze levens tegen 2030?
'(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
Emotionele intelligentie: vraag verzesvoudigt door AI en automation
Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
meer top 10