zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket

Wat wilt u dit jaar met kerst van de baas?

2 oktober 2019 - Uit onderzoek van Allgifts blijkt dat ontvangers van een kerstattentie liever een kerstgeschenk ontvangen dan het traditionele kerstpakket. 35 procent van de respondenten geeft voorkeur aan een kerstgeschenk.

Uit het onderzoek werd tevens duidelijk wát voor kerstgeschenk ontvangers het liefste krijgen. Ook is duidelijk geworden welke samenstelling voor een kerstpakket het meest gewaardeerd wordt: food- of non-foodproducten.  


Allgifts zette dit jaar een onderzoek uit, dat meer dan 100 respondenten opleverde. Daarvan koopt ongeveer de helft ook zelf de kerstgeschenken of –pakketten in. Met kerstpakketten worden de traditionele combinaties van typische kerstproducten bedoeld. Dat zijn producten zoals marshmallows, chocolademelk en koekjes. Kerstgeschenken zijn meer uiteenlopende producten. Hierbij wordt vaak één luxer product gegeven in plaats van een pakket. 35 procent van de respondenten prefereert een kerstgeschenk. Kerstpakketten delven het onderspit met 32 procent. Wel kwam uit het onderzoek naar voren dat ontvangers die een kerstpakket prefereren, daarin het liefst één of meerdere kerstgeschenken willen zien en niet alleen food producten.

Gadgets aan kop
Onder de kerstgeschenken gaan de gadgets duidelijk aan kop. 34 procent krijgt graag een powerbank, activity tracker of ander technologisch artikel. Dan volgt de woondecoratie, met twintig procent van de stemmen. Verzorgingsproducten en eten en drinkwaren volgen daarna, beide met veertien procent. "Naar schatting worden er rond de kerst wel twee keer zoveel gadgets besteld als in de rest van het jaar," bevestigt Eva van Huffelen, accountmanager bij Allgifts. Ongeveer de helft van de respondenten die ook kerstgeschenken inkopen, geeft aan vooral iets te selecteren wat bij het bedrijf past, en dus niet per definitie wat de ontvanger wenst. Toch lijken de inkopers van kerstgeschenken wel degelijk te weten wat hun relaties of werknemers graag willen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat ontvangers van kerstattenties hun gekregen cadeautjes gemiddeld een 7,8 geven.

Werknemers vóór relaties
Het ontvangen van kerstattenties roept in de meeste gevallen positieve gevoelens op. Slechts vijf procent van de respondenten geeft aan weinig tot geen gevoel te hebben bij het ontvangen van een kerstattentie. De overgrote meerderheid krijgt het gevoel dat hij of zij gewaardeerd wordt. Wel wordt overigens meer uitgegeven aan kerstattenties voor werknemers dan voor externe relaties. Voor werknemers spendeert het gemiddelde bedrijf €43,50 en voor externe relaties €24,50. Het zou zo kunnen zijn dat dit bedrag in 2020 hoger wordt, omdat de overheid voornemens is de bestedingsruimte te verruimen met ingang van 1 januari 2020. Waar nu 1,2 procent van de totale loonsom onbelast besteed mag worden aan vergoedingen en attenties, zou dat in 2020 1,7 procent worden bij een totale loonsom tot €400.000. 

Duurzaamheid met kerst
Ook met kerst wordt er aan duurzaamheid gedacht. Er wordt vooral veel gevraagd naar duurzame producten, in die zin dat de producten lang meegaan. Van Huffelen: "Met kerst zie je dat mensen toch liever een écht mooi product met een goede uitstraling willen. Maar wel vaak met een plasticvrije verpakking." Een gadget dat past bij het bedrijf, lang meegaat en zonder plastic verpakt is, zou volgens het onderzoek dus de ideale kerstattentie zijn.
 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Hybride cloud blijft favoriete toekomstige IT operating-model
 Gros Nederlanders vindt kwijtschelden schulden niet kunnen
 Werkenden publieke sector beoordelen hun werk als betekenisvol
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers dit jaar nóg meer verwend met kerst
 Kwart jongeren raakt gedemotiveerd als ze geen kerstpakket krijgen
 Amsterdamse advocaten kregen de grootste
 Kerstpakketten: duidelijke scheiding tussen vaste en flexibele medewerkers
 
 
reacties
 
Leo Middelse  |   | 
2-10-2019
 | 
15:44 uur
Sorry hoor..maar wat is dit een commercieel kutbericht zeg! Sorry, moest er even uit.
Leo Middelse  |   | 
2-10-2019
 | 
15:46 uur
En dan nog met een link naar hun webshop! https://allgifts.nl/relatiegeschenken/gadgets/20171 Dat deze redactie erin trapt is te zot voor woorden
Klantenservice  |   | 
3-10-2019
 | 
11:33 uur
Bij ons gaat het gelijk op. We kunnen niet concluderen dat het traditionele kerstpakket in populariteit achterloopt tov een kerstgeschenk. Overigens een leuk onderzoek wat we zeker in de gaten moeten houden.
Wendy  |   | 
7-10-2019
 | 
08:12 uur
Bij ons wordt het vaak gecombineerd, een traditioneel kerstpakket en een bon om een cadeau te kiezen. Hoor echter ieder jaar weer van collega's dat ze niet weten wat ze moeten kiezen en dan maar iets uitzoeken dat zo praktisch mogelijk is. Terwijl het traditionele kerstpakket meer als een verrassing wordt gezien en zijn we benieuwd naar wat er in zit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod (1) 
Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro (1) 
Onbekend maakt onbemind (2) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod
meer top 10