zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart jongeren raakt gedemotiveerd als ze geen kerstpakket krijgen

15 december 2017 - 25 procent van de jongeren zegt minder gemotiveerd te zijn om zijn werk goed te doen wanneer ze geen kerstpakket krijgen. Dit blijkt uit onderzoek vanActies.nl onder 1.115 Nederlanders.

Verder blijkt dat maar liefst 70 procent van de Nederlanders een extra vrije dag verkiest boven een kerstpakket. 


Jongeren hechten gemiddeld de meeste waarde aan een kerstpakket. Waar 41 procent van de ondervraagden zegt het prima te vinden om geen kerstpakket te krijgen, is dit percentage onder jongeren fors lager (31 procent). "Het lijkt erop dat jongeren het belangrijker vinden om gewaardeerd te worden door de werkgever in de vorm van een presentje," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Een kerstpakket is natuurlijk het traditionele middel om die waardering te laten blijken."
 
Kerstpakket of niet?
Ondanks dat de ondervraagden graag een kerstpakket krijgen, verandert dit wanneer er geld, of beter nog, een vrije dag voor in de plaats wordt aangeboden. Zo zegt 55 procent van de Nederlanders liever geld te krijgen, en verkiest maar liefst zeven op de tien Nederlanders een extra vrije dag boven een kerstpakket. "Deze cijfers laten zien dat het traditionele kerstpakket steeds minder in de smaak valt bij werknemers," zegt Franke. "Als u kijkt naar de eindejaarsbeloning dan zou u kunnen overwegen om hierin iets te kiezen wat aansluit bij de huidige wensen van de werknemer."  
 
Inhoud van het kerstpakket
Ook de inhoud van het kerstpakket is erg belangrijk. Ruim een derde van de ondervraagden (34 procent) zegt het onverantwoord te vinden als het pakket wordt gevuld met ongezonde dingen. Dit geldt voornamelijk voor de oudere generaties. In de leeftijdscategorie tot 40 jaar zegt slechts een op de vijf dit geen goed idee te vinden. Franke: "Het lijkt erop dat naarmate de Nederlander ouder wordt, hij of zij meer waarde hecht aan een kerstpakket gevuld met gezonde dingen." 
 
Kerstpakket weggeven
Overigens moet je er als werkgever niet op rekenen, het iedereen naar de zin te kunnen maken; bijna een derde van de ondervraagden (32 procent) zegt namelijk weleens (delen van) zijn kerstpakket te hebben weggeven als een ‘nieuw’ cadeau. Franke: "Sommigen werkgevers wisten het wel heel bont te maken, zo kreeg een ondervraagde condooms en glijmiddel in zijn kerstpakket. Drie anderen kregen een dildo; waarvan een van chocolade." Benieuwd naar andere opvallende dingen die werknemers in hun kerspakket hebben gehad? Kijk dan hier voor de volledige lijst. 
 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Amsterdamse advocaten kregen de grootste
 Kerstpakketten: duidelijke scheiding tussen vaste en flexibele medewerkers
 Kerstpakketten: de trends van 2016
 Cadeaukaart populairder dan kerstpakket
 
 
reacties
 
Nancy  |   | 
15-12-2017
 | 
22:00 uur
Ik krijg ook geen kerstpakket omdat ze zeggen je zit niet in de cliënten raad van sherpa iedereen verdiend het toch kerstpakket MET hapjes dr in
Tal Daniel  |   | 
17-12-2017
 | 
12:23 uur
Interessant. Een kerstcadeau is inderdaad een goede manier om waardering te tonen aan je werknemers. Maar het is al helemaal mooi als je de visie van je bedrijf kwijt kan in een kerstcadeau. Dus iets geven waar je bedrijf achter staat.
Gim  |   | 
18-12-2017
 | 
16:22 uur
goed geschreven. Ik ben het 100% mee eens
Tim  |   | 
18-12-2017
 | 
20:40 uur
Dacht je dat je personeel de blikken ragout onderhand wel zat was? Niks is minder waar. Op één staat nog steeds het traditionele kerstpakket (32 procent), gevolgd door de kadobon (22 procent) en een geldbedrag (12 procent). Een kerstpakket zorgt voor motivatie door een blijk van waardering!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10