zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenvertrouwen: de kopzorg van cybercriminelen

3 september 2018 - Marktplaatsen op het dark web. Ze zijn bijna net zo vaak offline als online. Dit komt doordat ze regelmatig aangevallen worden door partijen die er belang bij hebben als de marktplaats ontoegankelijk wordt gemaakt.  

Hoewel de beheerders van dergelijke marktplaatsen bergen met geld kunnen verdienen, hebben zij dus ook zorgen aan hun hoofd. Denk aan imago, concurrentie en klanttevredenheid. Hieronder beschrijft Michael Marriott, analist bij Digital Shadows een aantal van de kopzorgen van criminele markplaatsbeheerders.



De strijd der titanen
De populariteit van de dark web maktplaats-community is afgenomen nadat Alphabay en Hansa sinds juli 2017 offline zijn. Marriott: "Op het hoogtepunt had Alphabay honderdduizenden gebruikers. Na de exit-scam van Alphabay (de beheerders gingen er opeens met al het geld vandoor), probeert de concurrentie de markpositie te veroveren. Het is tot dusver echter nog niemand gelukt om het gat volledig te dichten. Er zijn nog wel een aantal grote marktplaatsen met elkaar in gevecht om de nieuwe nummer één te worden. Olympus staat momenteel vooraan, gevolgd door Dream-Market, Wall Street Market en Tochka."

Consumentenvertrouwen
"Dat beheerders van criminele marktplaatsen elkaar aanvallen is een bekend fenomeen. Tor-sites zijn weliswaar anoniem, maar dat maakt ze niet waterdicht. Velen zijn kwetsbaar voor DDoS-aanvallen en hacks. Echter, het dark web is geen digitale versie van het Wilde Westen waar geen regels en omgangsnormen zijn. Integendeel, als u een Tor-site hackt, kunt u maar beter een goede reden hebben. Daarom heeft de onderlinge strijd tussen marktplaatsbeheerders een negatieve impact op het consumentenvertrouwen. En vertrouwen is kostbaar. De pogingen van beheerders om hun marktpositie binnen het criminele dark web-ecosysteem te versterken, werken mogelijk averechts."

Hack de hacker
"Een manier waarop marktplaatsen elkaar aanvallen is social engineering," aldus Marriott. "Een voorbeeld hiervan is het vervalsen van andermans inlogpagina om inloggegevens bij gebruikers van de concurrent te stelen om het eigen klantenbestand uit te breiden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IoT-apparaten in thuisnetwerken nieuw doelwit voor cryptojacking-malware
 Cybercriminelen niet sportief tijdens grote sportevenementen
 In de rode cijfers door de zwarte markt
 Cybercriminelen ruilen zwarte markten op het dark web in voor chatkanalen en blockchain
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10