zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgmedewerkers zien al twee jaar geen verbetering in ICT-voorzieningen

ICT-kosten mogen niet ten koste gaan van zorgbudget

10 september 2019 - Nederlandse zorgmedewerkers zien in de afgelopen twee jaar geen verbetering in de ICT-voorzieningen waar zij mee werken. In 2017 beoordeelden zorgmedewerkers ICT-voorzieningen met een rapportcijfer van gemiddeld een 6,9 en in 2019 is dit niet veranderd.

Iets meer dan één op de tien (dertien procent) zorgmedewerkers geeft de ICT die voorhanden is een onvoldoende (rapportcijfer vijf of lager). Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity, IT-dienstverlener gespecialiseerd in managed services, IT-adoptie en online werkplekken. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.



Goede ICT voor betere zorgverlening
Hoewel het gemiddelde rapportcijfer gelijk is gebleven aan dat van 2017, geeft twee derde van de zorgmedewerkers wel aan dat hun zorginstelling in de afgelopen twee jaar digitaal vooruit is gegaan. Een belangrijke ontwikkeling, want 66 procent van de zorgmedewerkers gelooft dat goede ICT leidt tot een betere focus op de zorgverlening aan cliënten. Bijna driekwart (74 procent) van de zorgmedewerkers is het er echter over eens dat de kosten van ICT niet ten koste mogen gaan van budgetten voor de zorg van cliënten. Een zorgverlener uit de gehandicaptenzorg reageert: "Alle ICT-ontwikkelingen kosten veel geld, voordat het efficiënt gaat werken. Daarna kan het kostenbesparend gaan werken. Sneller en directer rapporteren, geen hele papierwinkel meer, en ga zo maar door."
Bart van Bokhoven, Segment Manager Zorg bij Ictivity: "In de praktijk merken we dat veel zorginstellingen bezig zijn met het verbeteren van de IT-middelen. Dat zorgmedewerkers hier nog weinig tot geen vooruitgang in ervaren is wat mij betreft niet vreemd. Een verandering van het fundament van het IT-landschap vraagt om draagvlak en een goed doordacht plan. Deze verandering begint bij het bestuur. Zij moeten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van IT. Vervolgens vraagt de invoering ook de nodige tijd. Medewerkers moeten stapsgewijs worden meegenomen in het gebruik van de nieuwe IT-middelen. Het daadwerkelijk activeren van de meerwaarde van IT gaat in fases, waarbij het cruciaal is dat medewerkers niet verdrinken in al het nieuwe. Zo behouden zij de mogelijkheid volledig te focussen op waar hun hart werkelijk ligt, namelijk bij de cliënt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
 Drie cyberbedreigingen voor de zorgsector
 Ontwikkeling ICT-kennis staat stil bij de helft van de zorgmedewerkers
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10