zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf procent solliciteert via Facebook, Instagram en Snapchat

Populariteit social media vacatures grootst onder laagopgeleiden

1 augustus 2019 - Vijf procent van de Nederlanders solliciteert wel eens via Facebook, Instagram en Snapchat. Meer dan de helft is op de hoogte van vacatures die op deze manier verspreid worden (58 procent).

Jongeren van achttien tot en met 34 jaar zijn er vaker bekend mee (65 procent) dan Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar (57 procent) en 50 tot 65 jaar (49 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 1.000 Nederlanders die gebruikmaken van deze social mediakanalen. Opvallend is dat laagopgeleiden bijna twee keer zo vaak hebben gesolliciteerd via Facebook, Instagram en Snapchat (zeventien procent) dan hoogopgeleiden (negen procent).


 
Oplossing voor aanhoudende arbeidskrapte
Meer dan de helft van de respondenten vindt solliciteren via Facebook, Instagram en Snapchat vernieuwend (52 procent). 47 procent ervaart deze manier als makkelijk. Deze respondenten zijn werkzaam in de sectoren gezondheidszorg (53 procent), dienstverlening (53 procent) en techniek, productie en bouw (49 procent). In deze branches bevinden zich veel latent werkzoekenden die middels innovatieve en makkelijke recruitmentoplossingen wel te verleiden zijn tot solliciteren. Zo heeft bijna een op de zeven respondenten uit de techniek, productie en bouw al eens via deze kanalen gesolliciteerd (dertien procent). Voor de branches die al jaren kampen met een flinke arbeidstekorten is dit een positieve ontwikkeling.
Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: "Het potentieel van Facebook, Instagram en Snapchat om inbound recruitmentcampagnes in te zetten is enorm. Met name starters, technisch personeel en laagopgeleiden staan open voor een nieuwe manier van werven. Dit onderzoek bevestigt hiermee onze ervaringen. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant. Het is positief om te zien dat Nederlanders deze manier van werven ook zo ervaren. Dit bewijst dat innovatieve oplossingen zoals campagnes via social media ook daadwerkelijk het verschil maken."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
 Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
 Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2018 was het begin van het einde van sociale media
 Social media winnen het niet van vacaturesites
 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Solliciteren via smartphone is de belangrijkste recruitmenttrend voor 2018
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10