zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties worstelen met feedback

Feedback vergroot betrokkenheid

24 juli 2019 - Bij steeds meer organisaties spreken medewerkers elkaar aan op gedrag en resultaat. 40 procent van de HR-professionals zet een online feedbacktool in voor het geven en ontvangen van feedback.

En nog eens 27 procent van de HR-professionals gebruikt op dit moment geen tool, maar zou dit wel graag willen. Toch worstelen Nederlandse HR-professionals met feedback en de inzet van feedbacktools. Zo geeft 83 procent van de HR-professionals aan feedback los te zien van de beoordeling. Tegelijkertijd geeft 50 procent van de organisaties, die op dit moment een feedback tool gebruiken, aan de tool geïntegreerd te hebben in de beoordelingscyclus.


Dit blijkt uit het onderzoek naar feedback en feedbackcultuur dat GITP en PiCompany, in samenwerking met Motivaction, onlangs uitvoerden.

Selectief negeren van feedback
Die worsteling komt ook tot uiting bij het geven en ontvangen van feedback. HR-professionals zien dat medewerkers graag positieve feedback willen ontvangen en dat het een belangrijke bekrachtiger van gewenst gedrag is. Echter, medewerkers staan niet altijd open voor het ontvangen en geven van feedback. Uit ander wetenschappelijke onderzoek blijkt dat negatieve feedback selectief genegeerd wordt. Een van de redenen hiervoor is dat een derde van de medewerkers zichzelf overschat, zo bleek uit eerder onderzoek van GITP en PiCompany.

Medewerkersbetrokkenheid
Toch zien HR-professionals ook de positieve aspecten van feedback. Het verhogen van medewerkersbetrokkenheid is een belangrijke reden voor organisaties om aan de slag te gaan met feedback(tools). Van de respondenten geeft 67 procent aan dat feedback een goed instrument is daarvoor. Volgens de ondervraagde HR-professionals speelt feedback tevens een rol bij het stimuleren van gedragsverandering (75 procent) en het verkrijgen van inzicht in het ontwikkelpotentieel en de ontwikkelbehoefte van medewerkers (69 procent).

Wennen
Feedback en feedbacktools hebben een duidelijke meerwaarde als het gaat om het vergroten van medewerkersbetrokkenheid, het verlagen van de drempel om elkaar feedback te geven en inzicht te bieden in potentie en ontwikkelbehoefte. Het ontbreekt nog wel aan structurele embedding in het HR-beleid. En ook de koppeling met de beoordelingssystematiek is nog problematisch. Medewerkers moeten vaak nog wennen aan het geven en ontvangen van feedback. Wat in ieder geval voorkomen moet worden is dat medewerkers feedbacktools gaan zien als het volgende HR-instrument om medewerkers te monitoren. Voor de helft van de HR-professionals die geen feedbacktool inzet is dit de belangrijkste reden om (voorlopig) geen tool in te zetten. Werken aan een feedbackcultuur, waarin medewerkers veilig feedback kunnen geven en ontvangen, is dan ook de uitdaging voor veel organisaties.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
 Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
 Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen
 Kritische feedback bezorgt werkend Nederland de zenuwen
 Feedback zoeken verhoogt niet altijd creatieve prestatie
 Directe feedback is nuttig; formele beoordelingsgesprekken zijn onmisbaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Hybride werken: werknemers vragen om andere leiderschapsstijl in het nieuwe normaal
Drie redenen waarom sporten met collega's een goed idee is
Cardano kan een interessante keuze zijn voor assetmanagers
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
De cryptosector smacht naar managers, accountants en engineers
Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
meer top 10