zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Directe feedback is nuttig; formele beoordelingsgesprekken zijn onmisbaar

4 december 2015 - De afgelopen weken was het een hot topic: directe feedback op de werkvloer. Collega’s die elkaars functioneren beoordelen, desnoods bij de koffieautomaat.

Er was een groot aantal voorstanders te horen van deze laagdrempelige vorm van terugkoppeling, waar in beginsel natuurlijk wat voor te zeggen valt, dat stelt Jill van Casteren, HR Manager bij Hays Nederland. "We leven nu eenmaal in een tijd waarin we open en eerlijk geacht worden te zijn en daar ook een automatische neiging toe hebben. Neem social media, waar we met een groep mensen - en soms zelfs met de rest van de wereld - delen waar we mee bezig zijn, wat we leuk vinden en ook wat we minder vinden."


 
Jaarlijkse beoordelingsgesprekken
In de discussie rond directe feedback gingen hier en daar zelfs stemmen op om de jaarlijkse, traditionele, beoordelingsgesprekken maar af te schaffen. Die worden als tijdrovend gezien en bovendien is de realiteit dat veel managers die geacht worden de gesprekken te initiëren en voeren, er tegenop zien. Het geven van opbouwende feedback - en zeker van kritiek - wordt als lastig ervaren, niet zelden omdat managers vrezen dat dit demotiverend werkt, maar soms ook gewoon omdat mensen nu eenmaal aardig gevonden willen worden.
 
Inhoudelijke gesprekken
"Het afschaffen van een jaarlijks, oppervlakkig beoordelingsgesprek waar eventuele gevoelige of lastige thema’s worden vermeden is inderdaad een goed plan. Daar schiet niemand wat mee op. Het voeren van meerdere inhoudelijke, goed voorbereide gesprekken waar managers vol zelfvertrouwen ingaan en zelfs naar uitkijken, is echter zeer aan te raden," vervolgt Van Casteren. "Een enkel gesprek met een terugblik op het jaar is nu eenmaal onvoldoende om optimaal invulling te geven aan talentontwikkeling. Dat is immers een ongoing proces, waarbij het bijzonder nuttig is om met regelmaat stil te staan bij iemands vooruitgang, verbeterpunten en kansen. Als zo’n gesprek op de meest effectieve manier wordt gevoerd is er overigens sprake van een dialoog en niet van een eenzijdig commentaar door een van de aanwezigen. In die opzet krijgt ook de manager eerlijke feedback over zijn of haar functioneren."
 
Prestaties verbeteren
Een beoordelingsgesprek is niet een afstandelijke manier om aan dossiervorming te doen, maar een manier om prestaties op individueel niveau te verbeteren, ervoor te zorgen dat medewerkers optimaal plezier hebben in hun werk en uiteraard om ervoor te zorgen dat de onderneming als geheel beter presteert. Directe feedback kan nuttig zijn, maar moet niet dienen als afleidingsmanoeuvre om onder beoordelingsgesprekken uit te komen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van beoordelen naar ontwikkelen
 Gebruik strategische informatie uit beoordelingscyclus valt tegen
 Medewerkers ontevreden over het beoordelingsgesprek
 Werknemer vindt werkgever niet goed voorbereid op beoordelingsgesprek
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
4-12-2015
 | 
08:25 uur
Waarom blijft P&O toch in die jaren '80 rituelen hangen? Indertijd is de gesprekscyclus ingevoerd omdat de afstand tussen leidinggevers, chefs en medewerkers, arbeiders, groot en hierarchisch was. Nu is de machtsafstand veel kleiner, mocht hij nog bestaan.
Een moderne leidinggever voert dagelijks gesprekken met medewerkers, wijst ze op fouten en geeft aan hoe het beter kan. We beoordelen elkaar iedere dag weer, dus waarom geen directe feedback? Waarom geen formaliseren we de feedback binnen een team niet en bespreken we positieve en negatieve punten niet binnen een team? Dat is direct, duidelijk en verbetert de groepscohesie.
Ook directe feedback is in systemen vast te leggen, wij beoordelen elkaar in ons team continue, dat ligt vast in het personeelmanagement systeem en iedereen kan in real time zien hoe het team de prestaties beoordeeld. Aan de hand daarvan gaan mensen met elkaar gesprekken aan. En de beoordeling ligt vast in het persoonlijk portfolio van iedereen.
De nutteloze verspilling van tijd energie, motivatie en productiviteit van de gesprekscyclus is zooooo jaren '80 en wij leven in 2015.
H.J. Jong  |   | 
4-12-2015
 | 
09:50 uur
Mevrouw van Casteren stelt dat het beoordelingsgesprek een dialoog is. Ik denk dat zij het beoordelingsgesprek verward met het functioneringsgesprek. Dit is ontwikkelingsgericht, tweezijdige communicatie en het gaat ook over de leidinggevende.
Bij het beoordelen gaat het om een formeel moment waarop we terugkijken en vaststellen waar de medewerker staat. Maken afspraken en leggen dit vast.
Het lijkt wel of we tegenwoordig niet meer duidelijk mogen aangeven wat er verwacht wordt en mensen daar op aan te spreken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10