zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?

Vier voorbeelden van hoe AI écht wordt toegepast in de praktijk

11 juni 2019 - Recent werd in een symposium van Gartners hypecycle door Dave Aron aangekaart dat er nogal scheve verwachtingen zijn van Artificial Intelligence in het bedrijfsleven.

Vaak wordt gedacht dat AI bedoeld is om menselijk gedrag na te bootsen en als gevolgd daarvan zelfs veel banen gaat innemen. In de praktijk blijkt dit niet het geval: AI is juist geschikt voor taken waar mensen niet toe in staat zijn. Volgens Judith Redi, hoofd Data Science bij softwarebedrijf Exact gaat AI de mens niet vervangen maar juist versterken. Hierbij geeft ze vier voorbeelden van hoe AI daadwerkelijk ondersteuning biedt in de praktijk van het bedrijfsleven.



Robotredacteurs
Dat Artificial Intelligence handig kan zijn op een plaats waar je het niet direct verwacht bewijst een voorbeeld uit de journalistiek: de robotredacteur. Waar journalisten voorheen zelf jaarverslagen door moesten spitten op interessante kwartaalresultaten, kan nu een robotredacteur een kant en klaar artikel met relevante feiten en cijfers uitspugen. Zo maken volgens de New York Times, Bloomberg en de Australische Guardian al dankbaar gebruik van deze methode. Een creatieve twist kan de journalist er dan zelf nog aan geven.

Gezichtsherkenning in de bouw
Artificial Intelligence wordt ook ingezet om bouwplaatsen veiliger te maken. Bouwpersoneel werkt vaak met geavanceerde machines, waarbij het erg belangrijk is dat veiligheidsregels streng worden nageleefd. Met behulp van AI kan gezichtsherkenning worden toegepast, om te controleren of een werknemer wel gecertificeerd is om met een bepaald apparaat te werken en of er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij het gebruik van machines. Wordt het gezicht herkend als dat van iemand zonder certificering, dan is het niet mogelijk het betreffende apparaat te bedienen.

No hands accounting
Ook in het financiële werkveld komt AI goed van pas, bijvoorbeeld bij de automatisering van data-invoer en boekhoudprocessen. Dit noemt men ‘no hands accounting’. Afhankelijk van bepaalde voorkeursinstellingen vult de AI-software automatisch gegevens in of doet een suggestie voor een grootboekrekening voor de boeking van een banktransactie. De software stelt gebruikers in staat om bijvoorbeeld inkomende facturen op deze manier automatisch verwerken, waardoor veel tijd bespaard kan worden op de boekhouding.

Scannen van medische data
De gezondheidszorg heeft veel baat bij AI, bijvoorbeeld bij het analyseren van mammogrammen. Mammogrammen worden gebruikt om bij vrouwen borstkanker te detecteren. Aan de hand van een AI-model kan vrij nauwkeurig voorspeld worden of een vrouw binnen vijf jaar na het onderzoek borstkanker zal ontwikkelen. AI is bovendien in staat CT, MRI of echografische data sneller en nauwkeuriger te beoordelen dan artsen zelf, waardoor een betere diagnose gesteld kan worden. Doordat het beslissingsproces versneld wordt, hebben artsen meer tijd voor hun patiënten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence
 Werknemer niet bang voor baanverlies door robotisering
 Sectorbrede investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in 2020
 Hedendaagse marketeer omarmt AI-revolutie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10