zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Positieve candidate experience is cruciaal om toptalent te vinden

Zorg voor de best mogelijke eerste indruk

29 maart 2019 - Op de huidige kandidaatgedreven arbeidsmarkt hebben werkzoekenden veel keuzemogelijkheden. Daarom is een positieve ervaring van de kandidaat met het sollicitatieproces van een organisatie steeds belangrijk en een voorwaarde om toptalent aan te kunnen trekken.

"Het is een essentieel recruitmentinstrument," aldus Paul Wolfe, SVP van Human Resources bij Indeed.


"Een positieve ervaring tijdens het interviewproces maakt niet alleen indruk op de kandidaat, maar helpt als sneeuwbaleffect ook om een bron van potentiële kwalitatieve sollicitanten op te bouwen omdat anderen uit derde hand van de goede ervaringen horen." Daarnaast verhoogt het het concurrentievermogen van het bedrijf, en geeft een boost aan de algehele kwaliteit van de sollicitantenpool. "Tegelijkertijd kan een negatieve ervaring de kans verkleinen dat een baanaanbod wordt geaccepteerd, en kan het sollicitanten afschrikken."
 
In vijf stappen naar een betere ervaring
Hoe kunnen werkgevers de candidate experience van sollicitanten verbeteren en hiermee de kansen vergroten om toptalent aan te trekken? Een aantal manieren:
 
Zorg ten eerste voor consistente communicatie. "Werkzoekenden hebben nog wel eens te maken met gaten in de communicatie rond het recruitment- of interviewproces. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, is het belangrijk om een constante stroom van communicatie te onderhouden met sollicitanten. Zo zorg u ervoor dat ze zo goed mogelijk worden geïnformeerd tijdens elke stap van het interviewproces."
 
Daarnaast is het belangrijk dat alle communicatie gepersonaliseerd is. Wolfe: "Pas de communicatie richting elke kandidaat aan, in plaats van het verzenden van geautomatiseerde berichten naar alle kandidaten."
 
Ten derde: stroomlijn het sollicitatieproces. "Houd het proces zo eenvoudig en snel mogelijk. Hoe gemakkelijker het is om te solliciteren voor een baan, des te hoger de succespercentages."
 
Ten vierde is het altijd belangrijk om open te staan voor het ontvangen (en geven) van feedback, zowel in als na het proces. "Kandidaten waarderen het ontvangen van specifieke informatie over hun sollicitatie, vooral als ze zich in de laatste fase van het wervingsproces bevinden."
 
Ten slotte, laat een kandidaat het tijdig weten als er eenmaal een besluit is gemaakt. "Als u een bepaalde kandidaat niet langer overweegt voor een positie binnen het bedrijf, geef dit dan zo snel mogelijk aan en geef specifieke feedback over waarom ze niet de juiste kandidaat zijn voor deze functie."
 
Eerste presentatie
Het sollicitatieproces dient als een eerste presentatie van de organisatie aan de kandidaat en kan het verschil maken of zij besluiten een baan aan te nemen of niet. "Om die reden zouden werkgevers hun ​​sollicitatie- en interviewproces gepersonaliseerd, gestroomlijnd en transparant in moeten richten om ervoor te zorgen dat ze concurrerend blijven op de arbeidsmarkt van vandaag," zo besluit Wolfe.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechts eenderde werkgevers meet kandidaatbeleving
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 Zes tips om toptalent te vinden en te binden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10