zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op de vijf financiële dienstverleners denkt niet aan GDPR-vereisten te voldoen

Garanderen van dataveiligheid is grootste technologische uitdaging op dit moment

22 mei 2019 - Ruim achttien procent van de IT-beslissers bij de grootste financiële dienstverleners in Nederland vertrouwt er niet op dat zijn of haar infrastructuur GDPR-proof is.

Daarbij ziet 35 procent het garanderen van de dataveiligheid als grootste technologische uitdaging op dit moment, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Digital Realty.



Dataveiligheid is grootste uitdaging
Op de vraag naar wat momenteel de grootste technologische uitdaging vormt, steekt het garanderen van de dataveiligheid met kop en schouders boven de rest uit. Het wordt met 18,5 en achttien procent opgevolgd door respectievelijk het bijhouden van de wet- en regelgeving en het aanbieden van diensten op nieuwe kanalen.
Gevraagd naar het grootste obstakel bij het aanpakken van een dergelijke uitdaging, geeft het gros (31 procent) budgettaire beperkingen als reden. Opvallend is dat op de vraag of toen de GDPR-vereisten werden aangekondigd, de datastrategie en infrastructuur van het bedrijf er klaar voor waren, zeventien procent negatief antwoordde. Dit is in de loop der tijd dus niet verminderd, maar gegroeid naar 18,5 procent. Hoewel bedrijven de tijd hebben gehad om zich aan te passen aan de vereisten, blijkt dat dus niet te zijn gebeurd.

Kosten en baten
Dat kosten een rol spelen bij het voldoen aan GDPR-wetgeving is evident. Om de infrastructuur te laten voldoen aan de vereisten hebben financiële instellingen de laatste jaren flink moeten investeren. Veruit het grootste deel van de respondenten (39 procent) geeft aan tussen de tien en vijftig miljoen euro hieraan te hebben besteed.
De prijs van veiligheid van data en infrastructuur staat in schril contrast met de kosten die zowel diefstal als boetes kunnen meebrengen. In geen enkele sector is de veiligheid van (persoonlijke) gegevens zo belangrijk als in de financiële. Momenteel is het zelfs de meest aangevallen sector in EMEA. Waar vorig jaar de zakelijke dienstverlening met twintig procent van alle aanvallen nog op nummer één stond als grootste gedupeerde in de sector, is dat nu de financiële wereld met 30 procent.

Meer AI en IoT in de toekomst
Nu de digitalisering in het bankwezen een vlucht heeft genomen, zal de datastroom alleen maar toenemen. Dat blijkt ook uit de verwachtingen: op de vraag welke technologie de meeste invloed zal hebben op de financiële dienstverlening de komende tien jaar, verwacht een derde AI, en een iets kleiner deel (28 procent) IoT.
Valerie Walsh, Senior Vice President EMEA bij Digital Realty, licht de bevindingen toe: "De sector financiële dienstverlening zal een verbazingwekkende technologische groei doormaken en het onderzoek toont aan dat de bedrijven in deze sector nog steeds onvoldoende voorbereid zijn op de bescherming van data. De juiste bescherming van data is onmisbaar. De belangrijkste besluitvormers moeten investeringen in infrastructuur hoog op hun agenda zetten om veiligheid en innovatie te waarborgen, aangezien de toekomst steeds meer door data wordt gestuurd. Hoewel er eerst financieel zal moeten worden geïnvesteerd, kunnen financiële dienstverleners op de lange termijn een gezond rendement op hun investeringen verwachten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eerste AVG-boete zal niet lang meer op zich laten wachten
 Europese werknemers zijn 'securitymoe'
 Run op security-specialisten door cyberaanvallen en GDPR
 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
meer top 10