zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien procent van de communicatieprofessionals durft fake news in te zetten

Organisaties die fake news inzetten moeten bij journalisten op een zwarte lijst komen

15 mei 2019 - Uit onderzoek van Marcommit blijkt dat tien procent van de communicatieprofessionals het aandurft om fake news in te zetten als communicatie-instrument.

Hoewel 67 procent aangeeft dit nooit te zullen doen, is er ook nog een behoorlijke groep die hier geen mening over heeft (22 procent). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, laat verder zien dat twaalf procent zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 69 procent geeft aan dat organisaties die fake news inzetten bij journalisten op een zwarte lijst moeten komen te staan.



Integriteit onder druk
70 procent van de respondenten heeft nooit te maken gehad met fake news en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33 procent) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87 procent), de bouw (73 procent), transport- en logistieke sector (72 procent) en de overheid (69 procent) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Tot slot is 47 procent van mening dat de integriteit van PR-professionals steeds meer onder druk komt te staan door fake news, de meerderheid ziet hier dus (nog) geen probleem in.    
Roy Roelofs, algemeen directeur van Marcommit: "In de constante race om nieuws als eerste naar buiten te brengen, wordt het steeds belangrijker om de authenticiteit van berichten te waarborgen. Als PR bureau staat u vaak dichtbij het nieuws en begeeft u zich in een soort poortwachtersrol. Niet alleen moeten wij en onze vakgenoten bepalen of informatie nieuwswaardig genoeg is om met de wereld te delen, maar ook of deze betrouwbaar en te verifiëren is."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aan welke van de zeven social media-zonden maakt u zich schuldig?
 Online nepnieuwsindustrie blijkt lucratief
 2016 stond in teken online afpersing
 Marketing 3. 0, een oplossing voor duurzame producten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10