zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien procent van de communicatieprofessionals durft fake news in te zetten

Organisaties die fake news inzetten moeten bij journalisten op een zwarte lijst komen

15 mei 2019 - Uit onderzoek van Marcommit blijkt dat tien procent van de communicatieprofessionals het aandurft om fake news in te zetten als communicatie-instrument.

Hoewel 67 procent aangeeft dit nooit te zullen doen, is er ook nog een behoorlijke groep die hier geen mening over heeft (22 procent). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, laat verder zien dat twaalf procent zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 69 procent geeft aan dat organisaties die fake news inzetten bij journalisten op een zwarte lijst moeten komen te staan.



Integriteit onder druk
70 procent van de respondenten heeft nooit te maken gehad met fake news en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33 procent) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87 procent), de bouw (73 procent), transport- en logistieke sector (72 procent) en de overheid (69 procent) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Tot slot is 47 procent van mening dat de integriteit van PR-professionals steeds meer onder druk komt te staan door fake news, de meerderheid ziet hier dus (nog) geen probleem in.    
Roy Roelofs, algemeen directeur van Marcommit: "In de constante race om nieuws als eerste naar buiten te brengen, wordt het steeds belangrijker om de authenticiteit van berichten te waarborgen. Als PR bureau staat u vaak dichtbij het nieuws en begeeft u zich in een soort poortwachtersrol. Niet alleen moeten wij en onze vakgenoten bepalen of informatie nieuwswaardig genoeg is om met de wereld te delen, maar ook of deze betrouwbaar en te verifiëren is."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aan welke van de zeven social media-zonden maakt u zich schuldig?
 Online nepnieuwsindustrie blijkt lucratief
 2016 stond in teken online afpersing
 Marketing 3. 0, een oplossing voor duurzame producten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10