zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien procent van de communicatieprofessionals durft fake news in te zetten

Organisaties die fake news inzetten moeten bij journalisten op een zwarte lijst komen

15 mei 2019 - Uit onderzoek van Marcommit blijkt dat tien procent van de communicatieprofessionals het aandurft om fake news in te zetten als communicatie-instrument.

Hoewel 67 procent aangeeft dit nooit te zullen doen, is er ook nog een behoorlijke groep die hier geen mening over heeft (22 procent). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, laat verder zien dat twaalf procent zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 69 procent geeft aan dat organisaties die fake news inzetten bij journalisten op een zwarte lijst moeten komen te staan.



Integriteit onder druk
70 procent van de respondenten heeft nooit te maken gehad met fake news en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33 procent) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87 procent), de bouw (73 procent), transport- en logistieke sector (72 procent) en de overheid (69 procent) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Tot slot is 47 procent van mening dat de integriteit van PR-professionals steeds meer onder druk komt te staan door fake news, de meerderheid ziet hier dus (nog) geen probleem in.    
Roy Roelofs, algemeen directeur van Marcommit: "In de constante race om nieuws als eerste naar buiten te brengen, wordt het steeds belangrijker om de authenticiteit van berichten te waarborgen. Als PR bureau staat u vaak dichtbij het nieuws en begeeft u zich in een soort poortwachtersrol. Niet alleen moeten wij en onze vakgenoten bepalen of informatie nieuwswaardig genoeg is om met de wereld te delen, maar ook of deze betrouwbaar en te verifiëren is."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aan welke van de zeven social media-zonden maakt u zich schuldig?
 Online nepnieuwsindustrie blijkt lucratief
 2016 stond in teken online afpersing
 Marketing 3. 0, een oplossing voor duurzame producten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10