zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien procent van de communicatieprofessionals durft fake news in te zetten

Organisaties die fake news inzetten moeten bij journalisten op een zwarte lijst komen

15 mei 2019 - Uit onderzoek van Marcommit blijkt dat tien procent van de communicatieprofessionals het aandurft om fake news in te zetten als communicatie-instrument.

Hoewel 67 procent aangeeft dit nooit te zullen doen, is er ook nog een behoorlijke groep die hier geen mening over heeft (22 procent). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, laat verder zien dat twaalf procent zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 69 procent geeft aan dat organisaties die fake news inzetten bij journalisten op een zwarte lijst moeten komen te staan.



Integriteit onder druk
70 procent van de respondenten heeft nooit te maken gehad met fake news en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33 procent) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87 procent), de bouw (73 procent), transport- en logistieke sector (72 procent) en de overheid (69 procent) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Tot slot is 47 procent van mening dat de integriteit van PR-professionals steeds meer onder druk komt te staan door fake news, de meerderheid ziet hier dus (nog) geen probleem in.    
Roy Roelofs, algemeen directeur van Marcommit: "In de constante race om nieuws als eerste naar buiten te brengen, wordt het steeds belangrijker om de authenticiteit van berichten te waarborgen. Als PR bureau staat u vaak dichtbij het nieuws en begeeft u zich in een soort poortwachtersrol. Niet alleen moeten wij en onze vakgenoten bepalen of informatie nieuwswaardig genoeg is om met de wereld te delen, maar ook of deze betrouwbaar en te verifiëren is."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
 Zo wint u de harten van millennials
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aan welke van de zeven social media-zonden maakt u zich schuldig?
 Online nepnieuwsindustrie blijkt lucratief
 2016 stond in teken online afpersing
 Marketing 3. 0, een oplossing voor duurzame producten
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten (1) 
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
Zo wint u de harten van millennials
Zwangere vrouw kent haar rechten op de werkvloer niet
meer top 10