zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat organisaties verwachten van de financiŽle afdeling van 2025

De financiŽle afdeling zal moeten transformeren

20 maart 2019 - Big data, Artificial Intelligence, robotisering, automatisering; allemaal begrippen die we scharen onder de ‘digitale transformatie’.  Dat die digitale transformatie ook moet plaatsvinden in de financiële afdeling van organisaties is een feit.

Sterker nog: de financiële afdeling zal moeten transformeren om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de eigen organisatie.



Technologische vooruitgang
Iedere professional is ook een consument. En maar weinigen van ons hebben de snelle technologische vooruitgang om ons heen nog niet opgemerkt. Zo vinden we het nu heel normaal dat we praten met Siri of Google Now en dat diensten als Spotify en Netflix aanbevelingen doen op basis van ons kijk- en luistergedrag. Ook versturen we steeds vaker een betalingsverzoek via een mobiele app als Tikkie. Die eenvoud die we in het dagelijks leven ondervinden, blijft nog wel eens achter in de werkomgeving. Ook op de financiële afdeling. En dat is wel hard nodig om aan de verwachtingen van organisaties te kunnen voldoen.

Van rapporteren naar interpreteren
Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals, heeft onderzoek gedaan naar de rol van de financiële afdeling. De belangrijkste gebieden waarop bedrijven tegenwoordig ondersteuning verwachten van de afdeling Finance zijn:
 
  • efficiënt tijdsbeheer en groter werkvolume (28 procent);
  • communicatie met interne en externe stakeholders (22 procent) en;
  • commerciële bedrijfskansen (22 procent).
Dat heeft gevolgen voor de focus van Finance. Natuurlijk moeten processen op rolletjes blijven lopen en compliant zijn, maar de blik moet veel meer dan ooit gericht zijn op de toekomst. Oftewel: van het rapporteren van de jaarcijfers naar het interpreteren van cijfers, het doen van voorspellingen en het geven van strategisch advies aan de directie.
De financieel professional moet optimaal gebruik kunnen maken van big data om aan de behoefte aan betere analyses en voorspellingen te kunnen voldoen. Waar op dit moment financiële data mogelijk nog in diverse systemen en Excel-bestanden staat opgeslagen, is dat in 2025 geen optie meer. De hoeveelheid aan data neemt alleen maar toe. Alleen door bestaande processen te automatiseren, kun je met één druk op de knop rapportages draaien die realtime inzicht bieden en zo aan de ambitieuze verwachtingen voldoen.
Big data maakt van de financiële afdeling een co-piloot van de business

Word co-piloot van de business
Wilt u met de financiële afdeling écht het verschil maken voor de organisatie? Combineer financiële cijfers dan met cijfers uit de business. Meer orders betekent ook meer omzet en door verkoopcijfers vanuit de salesomgeving te ontsluiten kan de financiële afdeling veel betere voorspellingen doen. Inkoopcijfers uit de productieomgeving maken het bovendien mogelijk om heel nauwkeurig de kosten in de gaten houden. Big data zorgt ervoor dat de financiële afdeling veel sneller kan ingrijpen en bijsturen en dat maakt dat de afdeling een echte co-piloot is van de business.

De gevolgen voor de financiële afdeling zelf
Door processen te automatiseren, besparen medewerkers kostbare tijd op het verwerken en opslaan van financiële informatie. Die tijd kunnen zij nu gebruiken voor analyseren van deze gegevens. Dat zorgt voor een verschuiving binnen het takenpakket van een financieel professional en vereist een andere skillset. Denk aan het vermogen u aan te passen en kritisch na te denken.
Recruitment specialist Hays onderzocht de toekomst van de financiële sector. Hierin stelt Hays dat de financiële afdeling steeds meer met de IT-afdeling moet gaan samenwerken vanwege de integratie van IT-oplossingen in financiële processen. De afdelingen zullen in de toekomst zelfs versmelten tot één afdeling. En een financieel professional zal in de toekomst veel vaker een IT-achtergrond hebben.
Natuurlijk zullen bepaalde rollen op de afdeling verdwijnen en FTE’s op een andere manier worden ingevuld, maar dit hoeft niet te betekenen dat er voor bestaande medewerkers geen plek meer is. Wie mee kan en wil veranderen, krijgt door automatisering en de opkomst van Artificial Intelligence juist intellectueel uitdagender en interessanter werk, lezen we in hetzelfde onderzoek van Hays. Zie digitale transformatie daarom niet als een bedreiging, maar juist als een verrijking. Want stilstand is achteruitgang.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips om afval te reduceren in productie
 Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De financiŽle afdeling van de toekomst
 Inzet interim-manager op de financiŽle afdeling blijft populair
 Groei en hoge werkdruk grootste uitdagingen voor financiŽle afdeling
 CFO's zetten in op digitalisering financiŽle afdeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische autoís eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Vijf leidende technologietrends
Vier HR-trends voor 2020
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
meer top 10