zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groei en hoge werkdruk grootste uitdagingen voor financiële afdeling

18 november 2015 - Efficiënt werken en groei (40 procent) zijn de belangrijkste uitdagingen voor de financiële afdeling, gevolgd door het managen van de werkdruk (38 procent).

De rol van de financiële afdeling binnen bedrijven wordt steeds groter en dat heeft invloed op de uitdagingen van de financieel verantwoordelijken, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Robert Half onder 200 Nederlandse CFO’s en financieel directeuren.


 
Uitdagingen op de financiële afdeling
Financieel leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor een duurzame financiële groeistrategie die van extra belang is nu de economie aantrekt. Bij de strategische planning moeten ze dan ook rekening houden met uitdagingen, zorgen voor de juiste middelen en het geschikte personeel. De uitdagingen variëren dus van talentmanagement tot accountingprocessen en rapportering.
Stephan Renken, Directeur Robert Half Nederland licht toe: "Als bedrijven hun concurrentiepositie willen versterken in deze competitieve markt, dan is het cruciaal om in te spelen op sectortrends, het juiste talent aan te trekken, te behouden én te managen, en de nodige groei-initiatieven te starten. Om dat allemaal te combineren, is een doordachte strategie met duidelijke doelstellingen, prioriteiten en actiepunten van groot belang. Toenemende werkdruk is een bekend probleem en ook werknemers op de financiële afdeling kunnen veel werkdruk ervaren en zich overbelast voelen. Dit kan leiden tot stress, burnouts en zelfs de beslissing om het bedrijf te verlaten. Het is daarom belangrijk dat leidinggevenden tijdig ingrijpen door taken te herverdelen of door extra medewerkers – al dan niet tijdelijk - in te zetten om de nodige ondersteuning te bieden."

Samenwerking met andere afdelingen
Omdat de financiële afdeling een steeds centralere positie binnen het bedrijf heeft ingenomen, moet er intensief worden samengewerkt met andere afdelingen om de besluitvorming en strategieontwikkeling te ondersteunen. Het werken met collega’s van andere afdelingen brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee.
Het stressbeheer als gevolg van veranderingen binnen het bedrijf wordt door 30 procent van de CFO’s en financieel directeuren naar voren geschoven als de grootste uitdaging, terwijl 27 procent verwijst naar het stellen van prioriteiten in het geval van tegenstrijdige deadlines. Bijna een kwart (23 procent) vindt het leren omgaan met verschillende persoonlijkheden de voornaamste uitdaging, gevolgd door dertien procent die het overbrengen van financiële informatie aan een niet-financieel publiek als de moeilijkste opdracht ziet.
"Door de groter wordende rol van de financiële afdeling wordt van de werknemers verwacht dat zij steeds intensiever samenwerken met andere afdelingen. Bij deze samenwerking komen goed ontwikkelde ‘soft skills’ enorm van pas. Samenwerkingsvaardigheden, stressbestendigheid en communicatievaardigheden zijn in groeiende mate van belang voor financiële professionals en hier wordt ook steeds meer rekening mee gehouden tijdens de sollicitatieprocedure," aldus Renken.
 
Vier tips voor bedrijven om de werkdruk te managen:
 
  • Neem niet álle opdrachten aan – Het is in sommige gevallen beter om niet alle extra projecten aan te nemen als die geen prioriteit hebben voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Geef voorrang aan de (belangrijkste) prioriteiten.
  • Schat het team juist in – Het is van belang om de potentie van elke medewerker volledig te benutten door taken te delegeren op basis van de individuele kwaliteiten van elk teamlid. Als bepaalde vaardigheden ontbreken, overweeg dan om een (tijdelijke) werknemer, op junior of senior niveau, aan het team toe te voegen.
  • Zorg voor de verdere ontwikkeling van het team – Help teamleden om hun vaardigheden verder te ontwikkelen aan de hand van opleidingen en trainingen. Op die manier is niet alleen het bedrijf beter voorbereid op extra projecten, maar laat je ook zien dat je investeert in het groeipotentieel en de carrière van de werknemers.
  • Zorg voor ondersteuning – Door een beroep te doen op tijdelijke werkkrachten voorkom je dat de vaste werknemers overbelast worden. Gebruik maken van tijdelijke arbeidskrachten zorgt voor de nodige flexibiliteit om de werklast efficiënt te managen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interesse baas helpt bij werkstress
 Verzuim kan omlaag door hogere betrokkenheid en lagere werkdruk
 Werkdruk kost 35 procent productiviteit
 Hoge werkdruk begin van neerwaartse spiraal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
meer top 10