zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zelfrijdende auto: kwart Nederlanders houdt stuur liever in eigen hand

41 procent vindt autorijden saaier worden door zelfrijdende auto’s

21 februari 2019 - Steeds meer autofabrikanten werken aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en de vólledig autonome auto op de weg lijkt in de nabije toekomst waarheid te worden. Allsecur onderzocht hoe Nederlandse automobilisten denken over de zelfrijdende auto.

Zo blijkt dat 39 procent van de Nederlanders negatief tegenover deze innovatie staat, terwijl 29 procent hier positief over denkt. Voornaamste reden voor deze afkeurende mening is dat 23 procent liever zelf rijdt dan dat zij de controle uit handen geven.



Veiligheid voorop
Er bestaat veel discussie over de voor- en nadelen van de zelfrijdende auto en het blijkt dat de meningen nog erg verdeeld zijn in Nederland. Zo zegt driekwart (78 procent) van de Nederlanders die hier positief tegenover staan vooral de extra veiligheid en de afname van het aantal ongelukken te waarderen. Ook de kortere reistijd door het voorkomen van files (52 procent) wordt als pluspunt genoemd, evenals het zuiniger rijden (31 procent). Aan de andere kant zegt ruim de helft (58 procent) van de Nederlanders die hier negatief tegenover staan dat zij liever zelf rijden en de controle houden. Daarnaast twijfelen vooral vrouwen (49 procent) aan de veiligheid van de zelfrijdende auto, tegenover een derde (32 procent) van de mannen.

Eerst zien, dan geloven
De nuchtere Hollander wacht de ontwikkelingen graag rustig af. Zo zegt 37 procent van de Nederlanders die hier negatief tegenover staan dat zij eerst maar eens moeten zien of de zelfrijdende auto goed werkt. Toch heeft een derde (36 procent) vertrouwen dat de zelfrijdende auto de toekomst is. Vooral mannen (47 procent) zien de vooruitzichten rooskleurig in ten opzichte van vrouwen (26 procent). Ook op het gebied van vertrouwen in deze futuristische auto zijn vrouwen wat terughoudender; slechts twee procent van de vrouwen zou hier volledig op durven te vertrouwen, tegenover twaalf procent van de mannen.

Verveling versus ontspanning achter het stuur
Niet meer sturen en meer tijd voor andere bezigheden klinkt ideaal. Een vijfde (twintig procent) denkt dan ook dat autorijden hierdoor aangenamer wordt, waarbij opvalt dat meer mannen (24 procent) dan vrouwen (vijftien procent) dit vinden. Daar tegenover staat dat 41 procent denkt dat zelfrijdende auto’s het autorijden saaier maken. Wat zouden Nederlandse automobilisten doen als zij niet meer hoeven te sturen? Dit is de top vijf bezigheden:
 
  • 59 procent  Radio of muziek luisteren
  • 33 procent  Kletsen met medepassagiers
  • 25 procent  Achteroverleunen en niets doen
  • 24 procent  Eten of drinken
  • 20 procent  Appen
Voorlopig liever gewone dan zelfrijdende auto
Op dit moment zou tien procent van de Nederlanders een zelfrijdende auto boven een ‘gewone’ auto verkiezen, waarbij wederom de vrouwen (vijf procent) hier minder open voor staan dan de mannen (zestien procent). Niet verrassend dat vrouwen dan ook verwachten dat zij zichzelf pas over zo’n 22 jaar in een zelfrijdende auto zien rijden, terwijl mannen zich dit over gemiddeld zestien jaar wel kunnen voorstellen. Op de grote vraag wie zij verantwoordelijk achten bij een ongeluk met een zelfrijdende auto, zegt de helft (50 procent) dat dit bij de autofabrikant ligt, gevolgd door de gebruiker zelf (41 procent).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De digitale route voor 2019
 Zeven beveiligingscriteria waar de connected en zelfrijdende auto aan moeten voldoen
 Hoe de automobilist bijdraagt aan de toekomst van de zelfrijdende auto
 Laat de zelfrijdende auto maar komen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10