zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Laat de zelfrijdende auto maar komen

10 april 2015 - Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel.

Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed 'achter het stuur' te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.



Bekend met de zelfrijdende auto
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto's zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Google (22 procent) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.

Toename van veiligheid in het verkeer
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62 procent). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56 procent). Daarnaast speelt een betere doorstroming (twaalf procent) en duurzaamheid (tien procent) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto's (38 procent) vinden het te gevaarlijk (36 procent) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (vijftien procent). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.

Ideaal bij vermoeidheid
Voor consumenten lijkt een zelfrijdende auto ideaal bij vermoeidheid (30 procent), woon/werkverkeer (29 procent), op de snelweg (28 procent) of in de file (27 procent). Eén op de tien kan geen enkele situatie noemen waarin een zelfrijdende auto ideaal zou zijn.

Niet zonder rijbewijs
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75 procent). Slechts elf procent van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als men onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen rijden om voor mooie occasion
 40 procent autoschades veroorzaakt door eenzijdige ongelukken
 Consument vreest drempels elektrisch rijden
 Wetgeving aansprakelijkheid zelfrijdende auto nog onduidelijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10