zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Laat de zelfrijdende auto maar komen

10 april 2015 - Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel.

Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed 'achter het stuur' te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.



Bekend met de zelfrijdende auto
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto's zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Google (22 procent) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.

Toename van veiligheid in het verkeer
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62 procent). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56 procent). Daarnaast speelt een betere doorstroming (twaalf procent) en duurzaamheid (tien procent) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto's (38 procent) vinden het te gevaarlijk (36 procent) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (vijftien procent). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.

Ideaal bij vermoeidheid
Voor consumenten lijkt een zelfrijdende auto ideaal bij vermoeidheid (30 procent), woon/werkverkeer (29 procent), op de snelweg (28 procent) of in de file (27 procent). Eén op de tien kan geen enkele situatie noemen waarin een zelfrijdende auto ideaal zou zijn.

Niet zonder rijbewijs
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75 procent). Slechts elf procent van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als men onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
 Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
 Drie handige kantoorapps in 2019
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen rijden om voor mooie occasion
 40 procent autoschades veroorzaakt door eenzijdige ongelukken
 Consument vreest drempels elektrisch rijden
 Wetgeving aansprakelijkheid zelfrijdende auto nog onduidelijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
Zwitserse superaccu op komst? (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Drie handige kantoorapps in 2019
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Tinder populairste dating app in Nederland
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
meer top 10