zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Laat de zelfrijdende auto maar komen

10 april 2015 - Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel.

Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed 'achter het stuur' te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.



Bekend met de zelfrijdende auto
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto's zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Google (22 procent) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.

Toename van veiligheid in het verkeer
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62 procent). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56 procent). Daarnaast speelt een betere doorstroming (twaalf procent) en duurzaamheid (tien procent) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto's (38 procent) vinden het te gevaarlijk (36 procent) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (vijftien procent). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.

Ideaal bij vermoeidheid
Voor consumenten lijkt een zelfrijdende auto ideaal bij vermoeidheid (30 procent), woon/werkverkeer (29 procent), op de snelweg (28 procent) of in de file (27 procent). Eén op de tien kan geen enkele situatie noemen waarin een zelfrijdende auto ideaal zou zijn.

Niet zonder rijbewijs
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75 procent). Slechts elf procent van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als men onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen rijden om voor mooie occasion
 40 procent autoschades veroorzaakt door eenzijdige ongelukken
 Consument vreest drempels elektrisch rijden
 Wetgeving aansprakelijkheid zelfrijdende auto nog onduidelijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
top10
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Vijf zegeningen van een burn-out
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10