zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkenden niet bekend met verplicht scholingsbudget uitzendbureaus

Bijna helft werkenden vindt dat uitzendkrachten onvoldoende ontwikkelingskansen krijgen

7 februari 2019 - Maar liefst 68,7 procent van de werkende Nederlanders weet niet dat uitzendbureaus een verplicht ‘scholingspotje’ hebben waar uitzendkrachten gebruik van kunnen maken. Dat blijkt uit onderzoek van Pay for People onder 1093 respondenten.  

Van de flexwerkers, waaronder uitzendkrachten, is 60,8 procent niet op de hoogte van het scholingsbudget.


Van de vrouwen is 73,1 procent niet op de hoogte van het bestaan van het scholingspotje, bij de mannen ligt het percentage een stuk lager, op 64,8 procent. Van de zestigplussers is bijna driekwart (74,7 procent) niet op de hoogte van het scholingsbudget. 

Professionele ontwikkeling 
De resultaten zijn opvallend, want 47,1 procent van de flexwerkers vindt dat uitzendkrachten zoals zij onvoldoende kans krijgen om zich professioneel te ontwikkelen. "Onvoldoende bijscholing is een veelgehoorde klacht van uitzendkrachten," zegt Dennis Luyten, algemeen directeur van Pay for People. "Het is dan ook zonde dat bijna tweederde van de uitzendkrachten en andere flexwerkers geen weet heeft van het scholingsbudget dat beschikbaar is voor hen."
Hoewel uitzendbureaus wettelijk verplicht zijn om scholing te bieden, kunnen zij er ook voor kiezen om een bedrag af te dragen aan Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF). Deze stichting ondersteunt uitzendorganisaties bij het ontwikkelen en opleiden van hun uitzendkrachten en vaste medewerkers.
 
Ontwikkelingsmogelijkheden
Het kabinet pleit er al jaren voor dat mensen langer doorwerken en hierdoor wordt een leven lang leren steeds belangrijker. Tegelijkertijd vindt 46,1 procent van de werkende Nederlanders dat uitzendkrachten te weinig kans krijgen om zich op professioneel gebied te ontwikkelen. Werkenden tussen 30-39 jaar zijn nog pessimistischer: 50,7 procent vindt niet dat uitzendkrachten voldoende ontwikkelingskansen krijgen.
"Juist vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om talent aan te trekken door scholingsmogelijkheden te bieden en rekening te houden met hun behoeften. Als uitzendkrachten niet weten dat uitzendbureaus een budget hebben voor (bij)scholing, zullen ze er ook geen gebruik van maken. Het is daarom aan de uitzendbureaus om te communiceren en hun medewerkers beter bewust te maken van hun mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om aan ieder individu een eigen ‘potje’ toe te wijzen, zodat uitzendkrachten weten wat er mogelijk is," aldus Luyten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel politieke partijen houden afschaffing scholingsaftrek overeind
 VCP: maak scholing en ontwikkeling volledig aftrekbaar
 'Scholing essentieel; kabinet schrapt scholingsaftrek'
 Lager opgeleiden willen wél scholing volgen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10