zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Chatbots meest belovende technologie op gebied van klantcontact

Chatbots gaan voor een ingrijpende verandering zorgen in het veld van klantcontact

24 december 2018 - Chatbots gaan de meeste groei doormaken als communicatiekanaal binnen klantenservice. Dat verwachten Nederlandse kantoormedewerkers. 34 procent zet zijn geld in op chatbots. Op de tweede plaats staan webchat en WhatsApp met beiden 24 procent.

Ondanks de hooggespannen verwachtingen rondom chatbots, maakt op dit moment slechts tien procent van hen vaak gebruik van dit communicatiekanaal. Daarmee staan chatbots onderaan de lijst van momenteel ingezette communicatiemiddelen. Deze cijfers komen voort uit het onderzoek Customer Contact Radar dat PeterConnects heeft gedaan om in kaart te brengen hoe het veld van klantcontact er in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland uit ziet.


 
Chatbots en AI
Uit het onderzoek blijkt dat de meningen zeer verdeeld zijn over in hoeverre chatbots en AI positieve ontwikkelingen zijn voor klantcontact. Zo vindt 50 procent van de ondervraagden het een positieve ontwikkeling. Met name receptionisten en telefonisten denken meer tijd over te hebben door de inzet van chatbots (64 procent). Ook servicedeskmedewerkers zijn positief en verwachten dat zij meer tijd krijgen voor andere zaken (60 procent). 38 procent verwacht echter dat de inzet van chatbots het werk van klantcontactmedewerkers helemaal overbodig gaat maken.
 
Toepassing in de praktijk
Lucas de Clercq, CEO van PeterConnects: "De eisen van de consument zijn hoog en het is belangrijk om met de tijd mee te gaan. Er zijn veel mogelijkheden beschikbaar om klantcontact te verbeteren, maar de adoptie blijft soms achter. Een reden hiervoor kan zijn dat medewerkers zich nog niet comfortabel voelen bij de nieuwe technologieën, doordat zij de benodigde digitale vaardigheden moeilijk kunnen bijhouden. Chatbots gaan voor een ingrijpende verandering zorgen in het veld van klantcontact. Makkelijk bruikbare software is essentieel om deze nieuwe technologie van de grond te krijgen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
 Jongeren verwachten inkomensstijging van 175 euro per maand
 Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Chatbots nog te dom voor het echte werk'
 Artificial Intelligence: voordelen maar ook risico’s door opkomst robots
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 Vier tips om chatbots succesvol in te zetten
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Kantoor inrichten is maatwerk
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10