zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer staat vooruitgang in de weg

13 december 2018 - Nederlandse managers zien minder digivaardige collega’s als belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om deze reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid.

Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity. Aan het onderzoek deden 467 managers mee die werkzaam zijn in organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes.



Beperkte digivaardigheid leidt tot ergernissen
Gebrek aan digitale vaardigheden op de werkvloer leidt onder managers ook tot andere ergernissen. Naast het belemmeren van de digitale vooruitgang, stoort 37 procent zich aan collega’s die door beperkte digivaardigheid langer doen over processen. Ook ervaart een derde van de managers het mislopen van essentiële informatie en moeite met het gebruiken van nieuwe technologieën als ergernis. Daarnaast gaat volgens een derde van de managers de kwaliteit van het werk erop achteruit wanneer het niveau van digivaardigheid te laag is.

Zicht op digivaardigheid
Managers zijn het er dus over eens dat beperkte digivaardigheid negatieve gevolgen heeft. Om hier iets aan te doen moet er allereerst zicht komen op de digivaardigheid van collega’s. 30 procent van de managers geeft namelijk aan dat zij hier niet van op de hoogte te zijn. De verantwoordelijkheid voor het verbeteren van deze vaardigheden wordt daarnaast lang niet altijd genomen door organisaties. 42 procent ziet hier ruimte voor verbetering. Opvallend is dat managers wel een groot vertrouwen hebben in hun eigen kunnen op het gebied van IT. Maar liefst 66 procent van de managers vindt zichzelf voldoende digivaardig. Slechts acht procent heeft het gevoel over te weinig digitale vaardigheden te beschikken.

Digivaardigheid als drijfveer voor digitale vooruitgang
Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity: "Niet alleen budgetten en tijd zijn belangrijk voor digitale vooruitgang – het valt of staat met de digivaardigheid van de medewerkers. Zij zijn immers de mensen die nieuwe technologieën moeten aanwenden om de organisatie vooruit te helpen. Het is daarom van belang medewerkers hierin te ondersteunen middels een passend adoptieprogramma. Focus op de gebruiker om de maximale waarde te halen uit IT."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Finance professional wordt analist in plaats van relatiebeheerder
 Detacheerders hebben verbindende rol bij tegengaan onbenut potentieel arbeidsmarkt
 Waarom het bedrijfsleven de vaardigheidskloof in de vierde industriŽle revolutie moet dichten
 Digitale vaardigheden beter ontwikkeld in commerciŽle dan niet-commerciŽle dienstverlening
 
 
reacties
 
Heleen Valkema  |   | 
13-02-2019
 | 
10:00 uur
Uit ervaring weet ik hoe nuttig het is om digitaalvaardig te zijn. Hiermee kan je veel tijd en energie besparen. Dus de tijd die je er insteekt om die vaardigheid te trainen betaalt zich snel terug.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor ťchte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creŽren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieŽn
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10