zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantoorwerkers lijden aan ´beroepsfrustratie´

3 december 2018 - Uit nieuw onderzoek van Staples blijkt dat kantoorwerkers lijden aan ´beroepsfrustratie´. 87 procent van de onderzochte mensen voelt zich gefrustreerd in zijn of haar werkomgeving en 78 procent zou daarom graag aan zijn of haar huidige kantoorleven ontsnappen.

Voor degenen die dat niet lukt, blijven advertenties en LinkedIn over: een-op-de-tien (dertien procent) zoekt voortdurend naar wat beters.


Gefrustreerde medewerkers die van baan wisselen, dénken dat het gras elders groener is, maar komen bedrogen uit. Want wie de overstap waagt, blijkt maar kort uit de problemen te zijn. Volgens het onderzoek voelt een derde (33 procent) zich binnen een half jaar net zo gefrustreerd in zijn of haar nieuwe baan, als in de oude. Bedenk bij deze cijfers dat Nederland binnen Europa nog het best presteert in het onafhankelijke Staples-onderzoek door Arlington Research onder 7.000 kantoorwerkers in tien landen.

Verloop
Het onderzoek legt een verband tussen de kantoorkwaliteit en de wens om er te blijven werken: drie van de vijf ondervraagde kantoorwerkers (59 procent) is van mening dat een goed functionerende en aantrekkelijke kantooromgeving eraan bijdraagt om het medewerkersverloop terug te dringen.

Voldoening
De meerderheid (86 procent) van de onderzochte kantoorwerkers zoekt voldoening in zijn of haar werk en voor driekwart (72 procent) draagt de kwaliteit van de werkplek daaraan bij. Dat zovelen verandering in hun werk zoeken, onderstreept dat ook hun werkomgeving niet op orde is.
Organisatiepsycholoog professor Cary Cooper van de Universiteit van Manchester zegt: "De meeste mensen zijn langer op hun werk dan thuis, als ze niet slapen. De werkplek is dus echt belangrijk voor de gezondheid, het welbevinden en de prestaties van medewerkers. Dit rapport laat zien dat 86 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Europese medewerkers behalve een inkomen, ook voldoening uit zijn werk wil halen. Om dat te bereiken zijn psychologische én fysieke omgevingsfactoren van groot belang. Voor een groeiende arbeidsbevrediging, is het belangrijk beter leiding te gaan geven, voornamelijk door goed gedrag te gaan belonen in plaats van fouten te zoeken. Daarnaast zijn redelijke en flexibele werktijden van belang. Ten derde speelt een hoogwaardige kantooromgeving een belangrijke rol. De fysieke werkomgeving op zichzelf draagt al bij aan gevoelens van voldoening in de arbeidservaring. Maar u zegt de medewerkers er ook mee dat u om hen geeft."

Betere kantooromgeving
Bij Staples Solutions Benelux zegt managing director Tom Groffils: "Ons onderzoek toont aan dat het kantoor een belangrijke rol speelt in wat we van ons werk vinden. Een verbeterde kantooromgeving wat betreft inrichting, meubilair, apparatuur, hulpmiddelen en verbruiksproducten, kan het begin zijn om alledaagse ergernissen op te heffen en vol in te zetten op werkplezier. Het is natuurlijk niet het enige, maar het kan de eerste aanzet zijn voor een omwenteling in de bedrijfscultuur en om medewerkers te binden, ervaring in huis te houden en het rendement te doen groeien."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grootste samenwerkfrustratie: niet weten wat collega bijdraagt
 Tien herkenbare frustraties bij het gebruik van uw laptop
 Waarom medewerkers u zo vaak storen in uw werk (en wat u daar zelf aan kan doen)
 De drie grootste frustraties van leidinggevenden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10