zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grootste samenwerkfrustratie: niet weten wat collega bijdraagt

31 januari 2018 - Werknemers ervaren frustraties tijdens samenwerken. Maar liefst 42 procent vindt het frustrerend niet te weten wat anderen bijdragen. Bovendien is het werk van anderen van matige kwaliteit, aldus 29 procent.

Een andere irritatie is dat werknemers vaak niet weten wie verantwoordelijk is voor welke taak (39 procent). Reden voor de matige communicatie kan liggen in de faciliteiten. Meer dan een derde van de respondenten (34 procent) vindt namelijk dat de werkgever onvoldoende investeert om samenwerken te faciliteren. Deze top van ergernissen blijkt uit onderzoek van Protime  onder 1.000 werknemers in uiteenlopende sectoren.



Samenwerking verloopt moeizaam
Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is de communicatie. Meer dan een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking (26 procent) kan collega’s vaak niet bereiken. Tevens zegt 41 procent dat samenwerken en communiceren veel tijd kost. Hier stopt het niet bij. Er gaat daarnaast veel tijd verloren door het terugzoeken van informatie, zoals gemaakte afspraken, aldus 39 procent.

Vergaderen blijkt crime
Vergaderingen zorgen ook voor frustraties. Bijna een derde van de werknemers (31 procent) vindt ze nutteloos en 34 procent vindt zijn collega's vaak onvoorbereid. Daarnaast zegt 41 procent van de werknemers zelf meer bij te dragen dan anderen.
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Al die frustraties zijn nergens voor nodig. Een simpele oplossing ligt in het beter faciliteren van de samenwerking. Slimme tools maken het mogelijk altijd en overal informatie te delen en efficiënt met anderen te kunnen werken. Dat betekent ook dat communicatie en afspraken vastgelegd en teruggezocht kunnen worden. Daarnaast is het zeer waardevol als medewerkers meer inzicht in de voortgang krijgen en zo te weten komen wat de bijdrage van collega’s is. Het gebruik van de juiste oplossingen scheelt ongetwijfeld veel kostbare tijd en onnodige irritaties."

Het onderzoekrapport ‘Kwaliteit op de Werkvloer’ is te downloaden op de website van Protime.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom medewerkers u zo vaak storen in uw werk (en wat u daar zelf aan kan doen)
 De drie grootste frustraties van leidinggevenden
 Nederlandse werknemer is het vaker eens met baas dan Europese collega
 Collega-vriendelijkheid: net zo vanzelfsprekend als klantvriendelijkheid?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
top10
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Vijf zegeningen van een burn-out
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10