zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing automation belangrijkste trend voor 2018

20 maart 2018 - e-Village publiceert de vijftiende editie van de E-mail Benchmark. Het rapport staat boordevol cijfers en e-mailratio’s verkregen uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 14.000 campagnes.

De E-mail Benchmark geeft onder andere inzicht in de trends en uitdagingen voor 2018 en waar het vakgebied staat. Voor de totstandkoming van de benchmark heeft e-Village in december een enquête gevoerd onder Nederlandse bedrijven en zijn de cijfers en ratio’s van alle Clang-gebruikers geanalyseerd. 


Dit jaar zijn er wederom opvallende uitkomsten te zien. Zo heeft er een verschuiving wat betreft populairste verzenddag plaatsgevonden, is marketing automation de belangrijkste trend en uitdaging voor 2018 en zijn de cijfers en ratio’s van transactionele e-mails flink gestegen.
 
E-mailmarketing wederom belangrijkste marketingkanaal
Voor 80 procent van de respondenten wordt e-mailmarketing in 2018 nog belangrijker. Het kanaal staat dit jaar dan ook wederom op nummer een in de top drie belangrijkste kanalen van de online marketingmix. De tweede en derde plek worden vervuld door SEO en SEA. De belangrijkste doelen voor het inzetten van e-mailmarketing zijn het genereren van traffic naar de website, webshop of winkel, het stimuleren van verkoop en branding. Om deze doelen te bereiken neemt 80 procent van de respondenten e-mailmarketing mee in de marketingstrategie.
 
Marketing automation: belangrijkste trend en uitdaging voor 2018
Marketing automation is ook dit jaar weer de belangrijkste trend waar e-mailmarketeers op willen gaan inspelen. Maar ook database en/of eventgestuurde campagnes en het 360-graden-klantprofiel zijn belangrijke trends. Marketing automation is niet alleen de belangrijkste trend, maar ook de belangrijkste uitdaging voor 2018. Overige uitdagingen zijn achtereenvolgend segmentatie, databasemanagement en data voor klantprofielen.
 
Mobile first
Net als vorig jaar worden de meeste e-mails geopend op mobiel. Er heeft zelfs een stijging plaatsgevonden. Vorig jaar werd 54,22 procent van de e-mails op mobiel geopend, dit jaar is dat 55,48 procent. Ook wordt er meer doorgeklikt op mobiel. Echter wanneer er op sector wordt ingezoomd, blijkt dat e-mails van bedrijven in de B2B-sector nog altijd meer worden geopend op desktop. Hoewel de meeste e-mails op mobiel worden geopend, optimaliseert twintig procent van de respondenten e-mails nog niet voor mobiel.
 
Betere resultaten transactionele e-mails
De cijfers en ratio’s van de transactionele e-mails zijn ten opzichte van vorig jaar bijna allemaal gestegen. Zo zijn de CTR en CTO ruim verdubbeld. Dit jaar worden transactionele e-mails ook voor het eerst meer geopend op mobiel dan op desktop. Waar vorig jaar nog 23,74 procent geopend werd op mobiel, is dat nu 51,54 procent.
 
Andere opvallende cijfers:
 
  • De Open Ratio van e-mails in de B2B-sector is vooral hoog op zaterdag (33,80 procent) en zondag (33,60 procent).
  • Het succes van een e-mail wordt voornamelijk op basis van de Click Ratio (69 procent), Open Ratio (66 procent) en conversie (65 procent) gemeten.
  • Er heeft een verschuiving plaatsgevonden wat betreft populairste verzenddag. De woensdag (16,75 procent) is dit jaar het populairst.
 
De volledige E-mail Benchmark 2018 is te downloaden via email-benchmark.nl.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
 Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
 Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-mailfraude treft groot aantal organisaties
 Gebrek aan kennis malafide e-mail gevaar voor bedrijven
 E-mailcampagnes met dynamische content en kleine omvang meest effectief
  Wie worden dit jaar beloond voor het beste werk in e-mailmarketing?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
top10
Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
'Er is een cyberoorlog gaande'
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug
Cees Verkuyl en Derk van Manen vallen in de prijzen op Sales Event
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
meer top 10