zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevenden belangrijker voor werktevredenheid dan collega’s

26 november 2018 - Werkend Nederland is tevreden over zijn of haar direct leidinggevende. Dit blijkt uit een onderzoek dat Flycatcher onder een representatieve groep van 1.000 werkende Nederlanders heeft uitgevoerd.

Het onderzoek laat zien dat de leidinggevende een belangrijke rol speelt in de werktevredenheid van medewerkers, een belangrijkere rol zelfs dan die van collega’s.


 
Goede leidinggevende verkleint kans ontevreden medewerkers
Elke organisatie wil bevlogen medewerkers. Uit het onderzoek blijkt dat een goede leidinggevende belangrijker is voor de bevlogenheid dan ooit tevoren: voor het eerst sinds 2012 is dit de grootste voorwaarde voor een hoge werktevredenheid. Hoewel de samenwerking met collega’s ook van grote invloed is op de werktevredenheid, laat het onderzoek zien dat de invloed van de direct leidinggevende zwaarder weegt dan de invloed van het team. Ook voor een hoge betrokkenheid en productiviteit en een lage mate van cynisch gedrag blijkt goed leiderschap een vereiste.
 
Werkend Nederland positief over leidinggevende
Acht op de tien Nederlanders kan bij de leidinggevende terecht voor hulp of advies en wordt op een aardige manier behandeld. Ook kan drie kwart van de Nederlanders goed opschieten met de leidinggevende en voelt een even grote groep zich vrij om zijn of haar mening te geven. Medewerkers zijn het minst tevreden over de oprechtheid van de leidinggevende. Daarnaast twijfelt men erover of de leidinggevende oog heeft voor de rechten van de medewerker.

Wat kunnen leidinggevenden zelf doen?
Informatie over leiderschapsstijlen is er in overvloed. In praktijk blijkt echter dat leidinggevenden vaak een eigen werkwijze hebben en dat er geen leiderschapsstijl met stip als beste aangewezen kan worden. Uit het onderzoek blijkt dat een aantal eigenschappen wel meer van belang zijn voor tevreden medewerkers. Het advies voor alle leidinggevenden:
 
  • Steun medewerkers bij het oplossen van problemen
  • Heb oog voor de rechten van medewerkers
  • Waardeer medewerkers
  • Wees oprecht tegenover medewerkers
  • Medewerkers die positief zijn over bovenstaande punten van hun leidinggevende zijn bijna 1,5 keer zo tevredenheid dan medewerkers die hier minder positief over zijn.
     
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
     Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
     Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Geur essentieel voor werktevredenheid
     Minder werkgeluk door ontevredenheid over leiderschap
     Nederlanders meest tevreden werknemers van Europa
     Werkend Nederland gaat vaker met glimlach naar kantoor
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10