zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander onvoldoende bewust van mogelijkheden spraaktechnologie op de werkvloer

7 november 2018 - Nederlandse werknemers lijken vooralsnog niet goed te kunnen bedenken hoe ze spraaktechnologie (systemen te vergelijken met Siri, Alexa of Google Assistent) op de werkvloer kunnen inzetten.

43,1 procent van de Nederlanders heeft geen idee of zijn bedrijf ooit gebruik gaat maken van voice-robots en 30,7 procent meent dat dergelijke technologie in zijn bedrijfstak zelfs nooit gebruikt zal gaan worden.  Dergelijke cijfers staan in schril contrast met het optimisme dat bedrijven als Amazon en Google aan de dag leggen. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van TJIP


TJIP deed enquêteonderzoek onder 1.000 respondenten en vroeg hen naar de potentie die zij zagen in voice-assistenten op de eigen werkvloer. Voice-assistenten als Google’s Assistent, Apple’s Siri en Amazons Alexa kunnen door middel van kunstmatige intelligentie complexe handelingen verrichten. TJIP wilde met het onderzoek te weten komen hoe open mensen staan voor het gebruik van spraaktechnologie op de werkvloer en hoe mensen de technologie het liefst inzetten.
 
Gematigd optimistisch over voice-assistent
Nederlanders zijn nog zeer gematigd in hun optimisme over de introductie van voice-assistenten op de werkvloer. Slechts 21 procent van de respondenten is positief over de technologie. De overige respondenten zijn negatief (18,6 procent), neutraal (26,8 procent) of hebben geen mening (33,6 procent). Geluidsoverlast (34 procent) op de werkvloer wordt aangemerkt als belangrijkste negatieve punt van voice-assistenten.
 
Taken voor de voice-assistent
De onderzoekers vroegen ook voor welke taken werknemers voice-assistenten eventueel in zouden zetten. Kennisvragen beantwoorden als alternatief voor Google (31,6 procent), agendabeheer (31,7 procent) en actuele informatie opzoeken (31,3 procent) scoorden daarbij het hoogst. Met name complexere taken als planningen opstellen (14,4 procent), communiceren met klanten (14,3 procent) en complexere berekeningen maken (16,7 procent) scoorden minder goed. Uit eerder onderzoek van TJIP bleek ook al dat het vertrouwen dat consumenten hebben in advies van kunstmatige intelligentie wel groeit, maar dat dit tegelijkertijd ook heel afhankelijk is van de zwaarte van de onderwerpen. Schijnbaar vertrouwen we de complexere voice-assistenten dus nog niet te veel toe, laat staan in ons eigen werk.
 
Doorbraak nog ver weg
Respondenten menen dat een doorbraak van spraaktechnologie nog ver weg is. Van de respondenten die wel menen dat er gebruik gemaakt gaat worden van voice-technologie schat 7,9 procent dat dit nog zeker 10 jaar duurt en 7,1 procent nog zeker vijf jaar. Toch wil dat niet zeggen dat de inzet van voice-assistenten op korte termijn geen grote vlucht kan nemen. Een behoorlijke groep (26,1 procent) gebruikt voice-assistentie (zoals Siri) privé wél wekelijks, en 14,9  procent zelfs dagelijks. 
"Wat opvalt uit de cijfers is dat we in de regel welwillend zijn om nieuwe technologie te gebruiken. Het onderzoek toont maar weer eens aan dat het lastig is om zelf te bedenken welke mogelijkheden spraaktechnologie ons in de toekomst allemaal kan bieden. De bal ligt bij bedrijven als TJIP om aan te tonen dat slimme voice-assistenten inderdaad toegevoegde waarde hebben," zo verklaart Dingeman Leijdens, directeur en oprichter van TJIP.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
 Hoe transformeren opkomende technologieën onze levens tegen 2030?
 Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
 Leidinggevende zet spraaktechnologie te weinig in
 Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
 Powerpoint-presentaties zelden effectief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Coaching populairder dan ooit
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
meer top 10