zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander onvoldoende bewust van mogelijkheden spraaktechnologie op de werkvloer

7 november 2018 - Nederlandse werknemers lijken vooralsnog niet goed te kunnen bedenken hoe ze spraaktechnologie (systemen te vergelijken met Siri, Alexa of Google Assistent) op de werkvloer kunnen inzetten.

43,1 procent van de Nederlanders heeft geen idee of zijn bedrijf ooit gebruik gaat maken van voice-robots en 30,7 procent meent dat dergelijke technologie in zijn bedrijfstak zelfs nooit gebruikt zal gaan worden.  Dergelijke cijfers staan in schril contrast met het optimisme dat bedrijven als Amazon en Google aan de dag leggen. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van TJIP


TJIP deed enquêteonderzoek onder 1.000 respondenten en vroeg hen naar de potentie die zij zagen in voice-assistenten op de eigen werkvloer. Voice-assistenten als Google’s Assistent, Apple’s Siri en Amazons Alexa kunnen door middel van kunstmatige intelligentie complexe handelingen verrichten. TJIP wilde met het onderzoek te weten komen hoe open mensen staan voor het gebruik van spraaktechnologie op de werkvloer en hoe mensen de technologie het liefst inzetten.
 
Gematigd optimistisch over voice-assistent
Nederlanders zijn nog zeer gematigd in hun optimisme over de introductie van voice-assistenten op de werkvloer. Slechts 21 procent van de respondenten is positief over de technologie. De overige respondenten zijn negatief (18,6 procent), neutraal (26,8 procent) of hebben geen mening (33,6 procent). Geluidsoverlast (34 procent) op de werkvloer wordt aangemerkt als belangrijkste negatieve punt van voice-assistenten.
 
Taken voor de voice-assistent
De onderzoekers vroegen ook voor welke taken werknemers voice-assistenten eventueel in zouden zetten. Kennisvragen beantwoorden als alternatief voor Google (31,6 procent), agendabeheer (31,7 procent) en actuele informatie opzoeken (31,3 procent) scoorden daarbij het hoogst. Met name complexere taken als planningen opstellen (14,4 procent), communiceren met klanten (14,3 procent) en complexere berekeningen maken (16,7 procent) scoorden minder goed. Uit eerder onderzoek van TJIP bleek ook al dat het vertrouwen dat consumenten hebben in advies van kunstmatige intelligentie wel groeit, maar dat dit tegelijkertijd ook heel afhankelijk is van de zwaarte van de onderwerpen. Schijnbaar vertrouwen we de complexere voice-assistenten dus nog niet te veel toe, laat staan in ons eigen werk.
 
Doorbraak nog ver weg
Respondenten menen dat een doorbraak van spraaktechnologie nog ver weg is. Van de respondenten die wel menen dat er gebruik gemaakt gaat worden van voice-technologie schat 7,9 procent dat dit nog zeker 10 jaar duurt en 7,1 procent nog zeker vijf jaar. Toch wil dat niet zeggen dat de inzet van voice-assistenten op korte termijn geen grote vlucht kan nemen. Een behoorlijke groep (26,1 procent) gebruikt voice-assistentie (zoals Siri) privé wél wekelijks, en 14,9  procent zelfs dagelijks. 
"Wat opvalt uit de cijfers is dat we in de regel welwillend zijn om nieuwe technologie te gebruiken. Het onderzoek toont maar weer eens aan dat het lastig is om zelf te bedenken welke mogelijkheden spraaktechnologie ons in de toekomst allemaal kan bieden. De bal ligt bij bedrijven als TJIP om aan te tonen dat slimme voice-assistenten inderdaad toegevoegde waarde hebben," zo verklaart Dingeman Leijdens, directeur en oprichter van TJIP.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
 Leidinggevende zet spraaktechnologie te weinig in
 Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
 Powerpoint-presentaties zelden effectief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10