zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Powerpoint-presentaties zelden effectief

19 juni 2002 - Powerpointpresentaties zijn niet effectief. Volgens 'speech-consultant' Phyllis Gates, adviseur van onder meer Ernst & Young en BP Amoco zien PowerPoint-presentaties er technologisch wel gelikt uit, maar inhoudelijk leggen ze het zwaar af tegen de 'orale voordracht'.

Vorig jaar signaleerde Fred Akkerma het zelfde in een artikel op M@n@gement.



Toeters en bellen
Volgens Gates zijn alle toeters en bellen die in presentaties worden gestopt vooral leuk om te maken, maar niet om naar te kijken. Akkerma suggereert in zijn artikel dat sheets de aandacht van de presentator afleiden.

Drie tips
Gates heeft een drietal tips voor goede presentaties:

1. Concentreer op slechts één eenduidige boodschap waarvan u wilt dat uw publiek die 'mee naar huis neemt'. Als die boodschap niet op een visitekaartje past, dan is uw boodschap waarschijnlijk te complex.

2. Bedenk een concept, een thematische strategie, en structureer en verlevendig uw betoog met wat humor en enkele goed gekozen anekdotes.

3. Onderbreek uw verhaallijn nooit en te nimmer met ingewikkelde grafieken of animaties. Grote kans dat uw publiek daardoor de boodschap vergeet.


Bron: M@n@gement en Management Team
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
 Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
 Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
 
 
 
reacties
 
Mirjam Bijman  |   | 
23-08-2007
 | 
09:19 uur
Ook mij is dit regelmatig opgevallen. Powerpoint is ook vaak, voor niet al te ervaren of natuurlijke sprekers, een medium dat wordt ingezet om zich achter te verstoppen. In de hoop dat dit de boodschap dan ook wel zal overbrengen zonder zelf als het ware in beeld te zijn.

Zelf heb ik hiervoor een training ontwikkeld om powerpoint effectief in te zetten. Met hiebij altijd de vraag in het achterhoofd, wat voegt powerpoint bij dit verhaal nu toe? Natuurlijk ga ik ook in op andere vaardigheden die nodig zijn voor het presenteren.
Cursisten zijn hierover erg enthousiast omdat ze merken dat ze tijdens het presenteren zelf veel beter hun boodschap over het voetlicht krijgen.
Sander Reijn  |   | 
22-03-2008
 | 
16:00 uur
Een artikel uit 2002 en nog steeds actueel.

PowerPoint staat vandaag de dag synoniem voor saai.

Wekelijks begeleid en inspireer ik organisaties en management teams beter te presteren door anders te presenteren. Wat is je boodschap? Welke structuur? Op welke wijze kan je verhaal versterkt (of duidelijker) worden door beelden?

Mijn missie is Nederland te verlossen van de saaie PowerPoint presentaties. Niet in de vorm van presentatie trainingen, daar zijn anderen beter in. Wel door op een ander manier te laten denken over presentaties en over een andere manier te laten denken over het gebruik van PowerPoint.

Ik hoor regelmatig over het gebruik van een flipchart of whiteboard. Daar ligt de oorsprong van PowerPoint en soortgelijke programma’s. De combinatie van een verhaal (horen) en beeld (zien) kan een boodschap sterker maken. Een boodschap die begrepen wordt en onthouden.

Richt je eerst op de kern van je verhaal (de boodschap), dan de structuur en vervolgens grafieken, diagrammen, beelden die je verhaal kunnen ondersteunen en versterken om je boodschap over te brengen én te kunnen onthouden. Verplaats je in je publiek.

Overdaad schaadt. Er heeft zelden iemand geklaagd dat een presentatie te kort is…..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
meer top 10