zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Powerpoint-presentaties zelden effectief

19 juni 2002 - Powerpointpresentaties zijn niet effectief. Volgens 'speech-consultant' Phyllis Gates, adviseur van onder meer Ernst & Young en BP Amoco zien PowerPoint-presentaties er technologisch wel gelikt uit, maar inhoudelijk leggen ze het zwaar af tegen de 'orale voordracht'.

Vorig jaar signaleerde Fred Akkerma het zelfde in een artikel op M@n@gement.



Toeters en bellen
Volgens Gates zijn alle toeters en bellen die in presentaties worden gestopt vooral leuk om te maken, maar niet om naar te kijken. Akkerma suggereert in zijn artikel dat sheets de aandacht van de presentator afleiden.

Drie tips
Gates heeft een drietal tips voor goede presentaties:

1. Concentreer op slechts één eenduidige boodschap waarvan u wilt dat uw publiek die 'mee naar huis neemt'. Als die boodschap niet op een visitekaartje past, dan is uw boodschap waarschijnlijk te complex.

2. Bedenk een concept, een thematische strategie, en structureer en verlevendig uw betoog met wat humor en enkele goed gekozen anekdotes.

3. Onderbreek uw verhaallijn nooit en te nimmer met ingewikkelde grafieken of animaties. Grote kans dat uw publiek daardoor de boodschap vergeet.


Bron: M@n@gement en Management Team
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beïnvloed
 Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index
 Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
 
 
 
reacties
 
Mirjam Bijman  |   | 
23-08-2007
 | 
09:19 uur
Ook mij is dit regelmatig opgevallen. Powerpoint is ook vaak, voor niet al te ervaren of natuurlijke sprekers, een medium dat wordt ingezet om zich achter te verstoppen. In de hoop dat dit de boodschap dan ook wel zal overbrengen zonder zelf als het ware in beeld te zijn.

Zelf heb ik hiervoor een training ontwikkeld om powerpoint effectief in te zetten. Met hiebij altijd de vraag in het achterhoofd, wat voegt powerpoint bij dit verhaal nu toe? Natuurlijk ga ik ook in op andere vaardigheden die nodig zijn voor het presenteren.
Cursisten zijn hierover erg enthousiast omdat ze merken dat ze tijdens het presenteren zelf veel beter hun boodschap over het voetlicht krijgen.
Sander Reijn  |   | 
22-03-2008
 | 
16:00 uur
Een artikel uit 2002 en nog steeds actueel.

PowerPoint staat vandaag de dag synoniem voor saai.

Wekelijks begeleid en inspireer ik organisaties en management teams beter te presteren door anders te presenteren. Wat is je boodschap? Welke structuur? Op welke wijze kan je verhaal versterkt (of duidelijker) worden door beelden?

Mijn missie is Nederland te verlossen van de saaie PowerPoint presentaties. Niet in de vorm van presentatie trainingen, daar zijn anderen beter in. Wel door op een ander manier te laten denken over presentaties en over een andere manier te laten denken over het gebruik van PowerPoint.

Ik hoor regelmatig over het gebruik van een flipchart of whiteboard. Daar ligt de oorsprong van PowerPoint en soortgelijke programma’s. De combinatie van een verhaal (horen) en beeld (zien) kan een boodschap sterker maken. Een boodschap die begrepen wordt en onthouden.

Richt je eerst op de kern van je verhaal (de boodschap), dan de structuur en vervolgens grafieken, diagrammen, beelden die je verhaal kunnen ondersteunen en versterken om je boodschap over te brengen én te kunnen onthouden. Verplaats je in je publiek.

Overdaad schaadt. Er heeft zelden iemand geklaagd dat een presentatie te kort is…..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (4) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
top10
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Vijf zegeningen van een burn-out
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
Drie plus- en minpunten van een zakelijke prepaid creditcard
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
meer top 10