zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevende zet spraaktechnologie te weinig in

14 maart 2018 - Kinderen die vragen worden overgeslagen, weet u nog? Welnu, die tijd is voorgoed voorbij. Wie vraagt krijgt dankzij spraakherkenning precies wat hij hebben wil. En in combinatie met analytics worden spraakassistenten uiterst krachtig tools waar geen leidinggevende zonder kan.

De datagedreven toekomst kan rap dichterbij komen wanneer analytics wordt gecombineerd met spraaktechnologie. Deze krachtige combinatie bieden ongekende mogelijkheden. Toch zien leidinggevenden spraakgestuurde digitale assistenten zoals Alexa, Siri en Google Assistant nog te vaak als speeltjes voor thuis. Tijd om die mening te herzien, zegt Tim Lang, CTO van MicroStrategy. "Op een dag besefte ik dat wat ik op mijn beeldscherm zag, ook beschikbaar kon zijn via een luidspeaker op mijn bureau. En als een consument Alexa kan programmeren om pizza te bestellen, wat kan een team van  softwareontwikkelaars en engineers van een analyticsbedrijf dan bereiken? Misschien kunnen we onze analytics vervlechten met spraak en data anders presenteren dan in grafieken en afbeeldingen."


Lang geeft als voorbeeld de salesmanager die winstcijfers moet presenteren op een vergadering. "Hij zou het antwoord op een vraag met een paar woorden naar boven kunnen halen. ‘Alexa, wat zijn de winstcijfers voor Zuid-Europa voor vandaag?’ En Alexa antwoordt dan bijvoorbeeld: ‘In Zuid-Europa is de winst drie procent hoger dan gisteren. Dit ligt in lijn met het doel van deze maand.’ Een taak waarvoor hij vele documenten moest raadplegen met meerdere mensen, zou hij in seconden kunnen voltooien." Lang ziet in de combinatie van spraak en analytics 'een nieuwe manier om leidinggevenden te ondersteunen in hun bedrijfsvoering'

Spraak is vier keer sneller
Marktonderzoeksbureau comScore voorspelt dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten verbaal zal zijn en dat is eigenlijk heel logisch. Een mens typt gemiddeld 36 woorden per minuut (180 aanslagen), maar spreekt er in diezelfde tijd 130. Spraak is niet alleen natuurlijker, maar ook vele malen sneller.
Als gebruikers van technologie hebben we geleerd toetsenbord en muis te gebruiken, maar voor mensen is dat een onnatuurlijke manier om interactie aan te gaan. Het heeft het grote publiek beperkt om nieuwe technologische initiatieven zoals analytics en business intelligence te omarmen, zegt David Menninger, Senior Vice President en Research Director van Ventana Research. "Het inzetten van spraak in de interactie met apparaten zal voor een bredere acceptatie zorgen van deze en vergelijkbare initiatieven."
Lang ziet het potentieel van de integratie van analytics met spraakassistenten als Alexa, Siri en Google Assistant op twee niveaus. Kleine taken – zoals bestanden openen, sturen of zoeken - zijn sneller geregeld en met minder frustratie. Dit schept ruimte voor de grotere taken, zoals het berekenen van eerder genoemde winstcijfers. "Stel dat een spraakassistent op een vraag over productie antwoord dat resultaten vijftien procent zijn gedaald, dan kan ze gelijk een afspraak plannen met de verantwoordelijke manager. Of als productiviteit twintig procent is gestegen, kan de assistne die informatie gelijk doorsturen, zonder formele  rapportagemail op te stellen of vergaderingen te plannen."  

Zelf sleutelen
De verschillende assistenten worden niet standaard geleverd met deze mogelijkheden, zegt Lang, maar ze zijn er wel. "Ik had nooit gedacht dat ik in mijn rol bij MicroStrategy zou sleutelen aan consumentenelektronica, maar we leven in een tijd waarin we snel en makkelijk antwoorden willen. Waarom zouden we ons dan beperken tot dashboards, laptops en smartphones? Er zijn voldoende organisaties die het IT-talent in huis hebben om spraak effectief te integreren in hun bedrijfsvoering. Hoe sneller zij daar mee aan de slag gaan, hoe sneller spraaktechnologie een onmisbaar onderdeel wordt van ons werken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitaal in de Boardroom: spraakverwarring
 Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
 Zorg voor consistente klantervaringen met SIP trunking (spraakdiensten)
 Tien tips voor het gebruik van Voice Over IP
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
meer top 10
vacatures
meer vacatures