zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiële impact reputatie-issues twee keer zo hoog sinds opkomst sociale media

17 oktober 2018 - De impact van reputatie-issues op aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld. In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijkt de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie weinig bescherming te bieden tegen het verlies van koerswaarde.

Dit blijkt uit een rapport van Aon en Pentland Analytics. De studie ‘2018 Reputation Risk in the Cyber Age’ omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.



Informatie op sociale media
In tijden van crisis gebruiken beleggers vaak informatie over een bedrijf die op sociale media wordt gedeeld. Hiermee stellen zij hun verwachtingen over de in de toekomst verwachte cashflow van dat bedrijf bij. Dit kan de aandelenprijs positief of negatief beïnvloeden. De aandelenkoers kan volgens het rapport stijgen met twintig procent of dalen met meer dan 30 procent, afhankelijk van de acties van het management in de onmiddellijke nasleep van een crisis en de ‘risk readiness’ van een organisatie. Deze impact is twee maal zo groot als in 2000, toen sociale media nog nauwelijks invloed hadden.

Reputatieschade als toprisico
Het risico op reputatieschade staat de afgelopen tien jaar in de top van de Global Risk Management Survey van Aon. "Hoewel er meer bewustzijn is voor het belang van risk management en er betere hulpmiddelen beschikbaar zijn, blijven reputatierisico’s één van de grootste zorgen voor corporate executives," zegt Alex van den Doel, managing director van Aon’s Global Risk Consulting. "Inzicht in toprisico’s en crisisscenario’s en adequaat issue- en crisismanagement kunnen de impact van reputatie-issues aanzienlijk beperken. De mate en snelheid waarmee bedrijven herstellen na een groot incident geeft aan hoe weerbaar een bedrijf is, de zogenaamde ‘organisational resilience’. Dit onderwerp staat steeds hoger op de agenda’s in de boardroom."

Snel, eerlijk en transparant
Uit de analyse blijkt dat drie factoren bepalend zijn voor een succesvol herstel van een reputatie-issue:
1. Crisiscommunicatie moet snel en waar nodig wereldwijd worden opgepakt
2. De perceptie dat een organisatie eerlijk en transparant is, is essentieel
3. Het nemen van actieve maatschappelijke verantwoordelijkheid is van cruciaal belang

"Nieuwe technologieën als robotica, kunstmatige intelligentie en bionica vereisen een constante waakzaamheid op de reputatie van een organisatie," zegt Dr. Deborah Pretty, oprichter van Pentland Analytics. "Het wordt voor mensen steeds eenvoudiger, goedkoper en sneller mogelijk om nieuws te verspreiden."

Het onderzoek naar de impact van crises op aandeelhouderswaarde werd voor het eerst uitgevoerd door Pretty in 1993 en opnieuw in 2000, voordat sociale media actieve invloed hadden. De eerdere onderzoeken richtten zich op de mate waarin bedrijven kunnen herstellen van crises en de financiële reputatieschade. De 2018-versie van de studie besteedt speciale aandacht aan zowel de groei in het gebruik van sociale media als de waarde-impact van cyberaanvallen. Het volledige rapport is te downloaden via deze link.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie en CSR maken het verschil op het gebied van reputatie
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 Bedrijven die tijdig vernieuwen hebben een sterke reputatie
 In twaalf stappen naar een optimale CEO-reputatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10