zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sustainable Development Goals amper geïntegreerd in bedrijfsstrategie

1 oktober 2018 - Drie jaar geleden,werden de Sustainable Development Goals (SDG’s) vastgelegd door de Verenigde Naties. Nederlandse bedrijven betrekken deze ‘Global Goals’ slechts beperkt in hun strategie-ontwikkelingsproces.

Dat blijkt uit een onderzoek dat door adviesbureau Sustainalize in samenwerking met Tilburg University afgelopen maanden is uitgevoerd. Wel zijn de ondernemingen inmiddels goed bekend met de SDG’s en worden deze doelen veel gebruikt als communicatiemiddel.


"Na drie jaar kennismaken met de SDG’s is nu het ideale moment om de SDG’s echt te integreren in het strategie-ontwikkelingsproces," aldus onderzoekers Rob van Tilburg en Chiara Zeeuw van Sustainalize. "Zeker met het jaar 2020 in zicht, waar veel bedrijven hun lopende strategie op hebben ge-end, vormen aankomende strategie-herzieningen een uitgelezen kans om de SDG’s daar een volwaardige plek in te geven."

Zeventien ontwikkelingsdoelen
In september 2015 werden door de Verenigde Naties (VN) de Sustainable Development Goals gelanceerd: zeventien ontwikkelingsdoelen gericht op een aantal wereldwijde maatschappelijke opgaven. Sustainalize onderzocht of en hoe grote Nederlandse bedrijven de SDG’s bij hun strategieontwikkeling betrekken en of de SDG’s in de bedrijfsstrategie zijn geïntegreerd. Maar liefst 168 bedrijven respondeerden op een uitgestuurde enquête. Ook werden er diepte-interviews uitgevoerd met vijftien ondernemingen, waaronder Unilever, AkzoNobel, DSM, Interface, FrieslandCampina, KPN, Heineken, Bavaria, ABN AMRO, Rabobank, ING Bank en ASN Bank.

Vertrouwd met SDG's
Uit het onderzoek blijkt dat de SDG’s inmiddels breed bekend zijn: 93 procent van de ondernemingen geeft aan vertrouwd te zijn met de SDG’s. 59 procent daarvan geeft in eerste instantie aan de SDG’s ook daadwerkelijk bij de strategie-ontwikkeling te hebben betrokken.
Uit de interviews blijkt echter dat hier vooral mee bedoeld wordt dat gerapporteerd wordt hoe de bedrijven bijdragen aan de realisatie van de SDG’s.  "Dat heeft het gevaar in zich dat de SDG’s gebruikt gaan worden voor het beschrijven van de status quo, terwijl ze ontwikkeld zijn om op deze doelen echte versnelling te realiseren", licht Rob van Tilburg toe. "Na deze periode van kennismaking met de SDG’s moet de kernvraag worden: hoe kunnen we de SDG’s in de bedrijfsstrategie betrekken om met strategische keuzes en innovaties bij te dragen aan de realisatie daarvan."
Het feit dat de SDG’s zich nog niet naar de bedrijfsstrategie hebben vertaald laat zich ook verklaren door het feit dat de SDG’s  pas drie jaar oud zijn. Lang niet alle bedrijven hebben in die periode hun strategie herzien. Uit het onderzoek komt ook een aantal factoren naar voren die de strategische toepassing van de SDG’s  zouden bevorderen:
 
  • Integreer de SDG’s in de bedrijfskundige strategie-opleidingen en strategiemodellen
  • Verken of de mate waarin grote bedrijven presteren op de SDG’s een plek kan krijgen bij (overheids-)aanbestedingen
  • Maak inzichtelijk wat de goede voorbeelden binnen het bedrijfsleven zijn, waarbij het accent niet uitsluitend ligt op het rapporteren over SDG’s maar vooral op hoe de SDG’s in de strategie van de ondernemingen kunnen worden geïntegreerd.
  • Werk samen met organisaties binnen én buiten uw sector. Innovatie is namelijk essentieel voor het behalen van de SDG’s en dit kan resulteren in verrassende oplossingen met winst voor de samenleving én organisaties.
  • Hou tijdens de integratie rekening met de onderlinge samenhang van alle SDG’s zodat de negatieve impact wordt geminimaliseerd en de positieve impact wordt gemaximaliseerd. De SDG’s zijn namelijk een samenhangend geheel. Als een bedrijf de overlappingen negeert en de SDG’s simpelweg niet, losstaand of een voor een afvinkt, riskeert ze ongewenste negatieve uitkomsten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
 Jongeren verwachten inkomensstijging van 175 euro per maand
 Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie finalisten ‘MVO-manager van het jaar 2018’ bekend
 Duurzaam toerisme in 2018: de eco-vriendelijke reistrends
 ´Praatclubs zijn passé en ethiek is terug in de boardroom´
 Leiders van vandaag en morgen vragen om actie voor SDG's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Kantoor inrichten is maatwerk
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10