zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders bespreekt financiŽle situatie openlijk

5 september 2018 - 50 procent van de Nederlanders bespreekt zijn financiële situatie openlijk met familie en vrienden. Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder 1.016 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Omniplan.

Daarnaast zegt 57 procent van de ondervraagden bij financiële problemen, bekenden om hulp en advies te vragen. 


Deze openheid over de eigen financiële situatie lijkt voornamelijk voorbehouden aan de jongere generaties. Zo zegt 65 procent van alle ondervraagden tot 40 jaar de eigen financiële situatie openlijk met familie en vrienden te bespreken, tegenover slechts 38 procent van de veertigplussers. Ook vragen de ondervraagden tot 40 jaar familie en bekenden veel vaker om hulp en advies wanneer zij financiële problemen ondervinden; 73 procent van de ondervraagden tot 40 jaar, tegenover slechts 44 procent van de veertigplussers. "Wij zijn blij om te zien dat digitalisering en tooling steeds meer Nederlanders ondersteunt bij het regelen en onderhouden van hun persoonlijke financiën," aldus Marcel Nijland van Omniplan. "Dit onderzoek laat daarnaast zien dat zij ondanks de vele digitale mogelijkheden, ook vaak financieel advies vragen aan ervaringsdeskundigen in de familie- of vriendenkring."
 
Moeilijk te begrijpen
De vraag om hulp inzake de persoonlijke financiën lijkt zich overigens niet alleen te beperken tot financiële problemen. Zo geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan dat financiële producten zoals hypotheken, pensioenen en verzekeringen zo lastig zijn opgebouwd, dat ze deze niet begrijpen. Het is om die reden dat meer dan een kwart van hen graag meer hulp van zijn of haar werkgever zou krijgen bij het nemen van belangrijke financiële beslissingen zoals pensioenen, de aankoop van een huis of het afsluiten van verzekeringen. Nijland: "Veel fintech-innovaties richten zich op procesverbeteringen in de financiële logistiek en minder op het bieden van een totale regiefunctie op de financiële voorzieningen van een particulier. Hier ligt nog een duidelijke kans voor de digitale dienstverleners en de onafhankelijke financieel adviseur. Zeker omdat er, als gevolg van de digitalisering en inzet van digitale communicatiemiddelen, een gebrek is aan overzicht en inzicht in de eigen situatie."
 
Mannen of vrouwen
Opvallend is dat negentien procent van alle ondervraagden denkt dat mannen beter met geld omgaan dan vrouwen. Onder alleen mannen stijgt dit percentage zelfs naar 28 procent. Nijland: "Het is een erg verouderd denkbeeld dat mannen beter omgaan met geld dan vrouwen. Het onderzoek laat echter wel een stevig verschil zien tussen mannen en vrouwen wanneer het gaat om het begrijpen van complexe financiële producten. Zo zegt maar liefst 59 procent van de vrouwen producten als hypotheken, pensioenen etc. vanwege de complexiteit niet te begrijpen, tegenover slechts 47 procent van de mannen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collegaís
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Studenten kiezen liever voor ontwikkeling dan hoog salaris
 Nederlander worstelt met financiŽle administratie
 Nederlandse bevolking heeft financiŽle dode hoek
 Jonge werknemer maakt zich zorgen om financiŽle toekomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collegaís  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dť L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CVís en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiŽle producten
Cyberrisicoís voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10