zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om data in te zetten voor groei

27 juli 2018 - Volgens onderzoeksbureau Gartner heeft de CIO van middelgrote bedrijven in 2018 twee prioriteiten: groei en digitale transformatie. Het is de droom van vele CIO’s om hun business stategisch te laten groeien binnen eigen en nieuwe markten.

Maar hebben organisaties de juiste data hiervoor in huis? Wieke Jong is Content & Campaign Marketing Office bij Altares Dun & Bradstreet en vertelt waarom data zo belangrijk is en hoe u het in kunt zetten om de groeiambities te realiseren. 



Combineer interne en externe data  
Jong: "Kennis is de bron voor succesvol ondernemen. Dus alle interne en externe informatie over relaties is van essentieel belang om in kaart te hebben. Interne informatie bevat alle data die verkregen is door bedrijfsprocessen, denk bijvoorbeeld aan de betaalhistorie, voorkeursproducten, diensten en contracten. Externe bedrijfsdata is geverifieerde informatie over het bedrijf buiten de relatie om. Handelsactiviteiten, jaarrekeningen, kredietbeoordelingen en eigendomsstructuren zijn hier voorbeelden van."

Vier tips om data in te zetten voor groei
Nu duidelijk is wat het verschil is tussen interne en externe data, kunnen we aan de slag met groei. Maar hoe? Deze tips helpen u op weg.

#1 Zorg voor een 360 graden beeld van prospects
Met data en bruikbare inzichten, is het mogelijk om nieuwe markten te verkennen. Jong: "Want als u zich oriënteert op basis van data, dan weet u hoeveel bedrijven er in een bepaalde regio of branche actief zijn en wat hun bedrijfscijfers zijn. Maar ook is het mogelijk om data van prospects te koppelen aan externe bedrijfsgegevens, zodat u een compleet beeld krijgt en de dienstverlening op deze potentiële klant kunt afstemmen."

#2 Check de kredietwaardigheid
Jong: "Door inzichtelijk te maken welke (potentiële) klanten en leveranciers kredietwaardig zijn, bent u in staat om betere beslissingen te nemen voordat u met iemand in zee gaat. De kredietwaardigheid gaat over externe data over uw zakelijke relaties. Denk bijvoorbeeld aan veroordelingen, verdenkingen en de notering op de sanctielijst. Het komt allemaal naar voren als u vooraf data van een bedrijf opvraagt. Niet alleen zorgt dit voor beter creditmanagement, maar het voorkomt ook imagoschade. Niemand zit erop te wachten om geassocieerd te worden met kinderarbeid, slavernij of dierenleed."

#3 Mogelijkheden raamovereenkomsten in kaart brengen
Jong vervolgt met een derde tip: "Door het gebruik van betrouwbare en actuele informatie, kunt u controleren of er meerdere leveranciers zijn die dezelfde producten of diensten leveren, zodat u over meerdere vestigingen krachten kunt bundelen om daarmee een besparing te realiseren. Bent u misschien afnemer van meerdere dochterondernemingen die onder één moederbedrijf vallen? Dan zijn er vaak raamovereenkomsten mogelijk die voordeel opleveren. Ditzelfde geldt voor prospects. Mogelijk zijn er dochterondernemingen van huidige klanten die u ook kunt helpen met uw dienstverlening of producten."

#4 Creëer unieke en volledige bedrijfsprofielen
Naarmate bedrijven groter worden, worden IT-omgevingen vaak complexer. Er zijn verschillende processen, systemen en applicaties waarmee waardevolle informatie wordt opgeslagen. Jong legt het gevolg uit: "Dit kan ervoor zorgen dat de afdeling sales informatie elders opslaat dan finance. En dat kan leiden tot duplicate records en dat zorgt dan weer voor incorrecte of onvolledige bedrijfsprofielen. Uniforme datasets zijn het antwoord. Dit kunt u realiseren door unieke nummers te gebruiken om een bedrijf te identificeren, over de hele organisatie."

Dromen van succesvolle groei
Iedere ondernemer droomt van succesvolle groei van het bedrijf. Groter worden en groeien is niet voor niets één van de focuspunten in 2018 van de CIO. Door de combinatie van interne en externe data is het mogelijk om een markt gefocust te betreden. Wanneer maakt u de volgende stap?

 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vraag naar dataspecialisten verdubbeld
 Data, relevantie, interactie en voorspellend vermogen vernieuwen e-mailmarketing
 Omslag naar datagedreven beveiligingscultuur in het AVG-tijdperk
 Drie manieren waarop verzekeraars relevant blijven
 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 
 
reacties
 
TrafficTree  |   | 
27-07-2018
 | 
09:38 uur
Binnen onze markt zie je dat bijna alle bedrijven wel bijvoorbeeld een Google Analytics account hebben, maar er iets mee doen is een tweede. Er liggen zoveel kansen door deze waardevolle kansen om te zetten in concrete vervolgstappen. Sommige bedrijven willen niet groeien lijkt het :)
Dkoop  |   | 
27-07-2018
 | 
16:28 uur
De gegevens en de authentificatie ervan, bijvoorbeeld met de blokketting, is een belangrijk aandeel voor de bedrijven

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
top10
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Vijf zegeningen van een burn-out
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10