zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'We hebben het weer naar ons zin op het werk'

13 juli 2018 - De werkdruk stijgt, maar Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk. Zo is er in 2018 een stijgende lijn te zien in de werkbeleving van werkend Nederland.

De gemiddelde tevredenheid ligt dit jaar op een 7,0. Dat is zo’n 0,3 punt hoger dan in 2017. Dit blijkt uit medewerkerbelevingsonderzoek dat Integron jaarlijks uitvoert onder 4.400 deelnemers verdeeld over twaalf branches.


Ook is werkend Nederland enthousiaster over zijn werkgever. Flink meer medewerkers zouden hun werkgever aanbevelen. "We zien hier een belangrijke toename. Ook al omdat de aantrekkelijkheid van een werkgever in een groeiende economie steeds bepalender wordt," aldus Arjen Maliepaard, directeur Integron.
 
Meer zekerheid en meer fun drijfveren om te werken
De toegenomen tevredenheid en betrokkenheid zijn in vrijwel alles branches terug te vinden. Aspecten die er vergeleken met 2017 uitschieten, zijn het enthousiasme over de samenwerking, veiligheid en de direct leidinggevende. "Doordat het in Nederland beter gaat met de economie lijken bedrijven weer meer lucht te krijgen. En dat voelt de medewerker. Er is meer ruimte voor fun," aldus Maliepaard. Naast het werkplezier, is de zekerheid die wordt geboden de grootste drijfveer om te werken. Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast is een sterke motivator dat het werk bij hun organisatie leuker is dan ergens anders. Medewerkers geven spontaan aan dat vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden het verschil kunnen maken. Maar ook een goede begeleiding, fijne samenwerking en omgeving, het familiegevoel en het aanbod van passend werk zijn van invloed op de beleving.
 
Werkdruk wederom gestegen
Ondanks de positieve trend in de werkbeleving, is de werkdruk voor het derde jaar op rij gestegen. 34 procent van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog en maar liefst 36 procent ziet het aantal burn-outs binnen haar organisatie toenemen. Maliepaard: "De toegenomen werkdruk is wel een zorgelijke trend. Er wordt steeds meer van medewerkers verwacht, terwijl medewerkers vaak moeite hebben om de juiste balans te vinden in werk en privé. Aantrekkelijke werkgevers, zogenoemde topperformers, hebben oog voor dergelijke aspecten."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
 C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
 Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk
 Nederlanders trots op hun werk
 Veel werkplezier in Nederland ondanks hoge werkdruk
 Hoge werkdruk begin van neerwaartse spiraal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
meer top 10