zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel werkplezier in Nederland ondanks hoge werkdruk

18 november 2016 - Nederlanders die een hoge werkdruk ervaren, zijn juist positief over hun werk en hebben meer plezier in hun werk dan collega’s of andere werknemers.

Werkplezier blijkt nauwelijks samen te hangen met werkdruk, maar juist met uitdaging en afwisseling in het werk. Vooral in de zorg en in het onderwijs is dit fenomeen duidelijk zichtbaar.


 
Week van de Werkstress
Van 14 tot en met 17 november was het de Week van de Werkstress. Dit jaar werd vooral aandacht gevraagd voor werkplezier. De achterliggende gedachte is dat wie genoeg plezier in zijn werk ervaart, beter in staat is om effectief en gezond te werken. Minder werkstress dus. Een hoge werkdruk is voor veel mensen echter dagelijkse praktijk. Sinds 2012 is de werkdruk onverminderd hoog, in alle sectoren, maar specifiek in het onderwijs en in de zorg. Zo heeft bijna de helft van de Nederlanders vaak te maken met piekbelastingen. En voor ruim een op de tien zijn zorgen over achterstanden en een opgejaagd gevoel op het werk aan de orde van de dag. Kunt u wel plezier hebben in het werk onder hoge werkdruk?
 
Werkdruk versus werkplezier
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher, dat in oktober 2016 voor het vijfde achtereenvolgende jaar is uitgevoerd onder een representatieve groep van 1.200 Nederlandse werknemers, blijkt dat werkdruk nauwelijks van invloed is op het werkplezier.
De resultaten laten zien dat juist groepen die een hoge werkdruk ervaren, veel plezier in hun werk hebben. Zo ervaren medewerkers in de zorg en in het onderwijs de hoogste werkdruk van alle sectoren, maar juist ook het meeste werkplezier. Het hoge werkplezier komt vooral doordat 90 procent van de medewerkers in deze sectoren hun werk nuttig en zinvol vindt.

Leidinggevenden versus niet-leidinggevenden 
Tussen leidinggevenden en niet-leidinggevenden is een vergelijkbaar verband te zien als per sector: leidinggevenden ervaren meer werkdruk maar zijn daarnaast aanmerkelijk positiever over vrijwel alle andere aspecten van hun werk, zoals de interne communicatie, uitdaging, ontwikkelmogelijkheden, samenwerking, etc. Leidinggevenden hebben dan ook meer plezier in het werk dan collega’s zonder leidinggevende functie, ondanks de hoge werkdruk.
 
Negatieve stressfactoren
Werkplezier wordt nauwelijks beïnvloed door negatieve (stress)factoren als werkdruk, maar vooral door positieve factoren die energie geven. De meest bepalende factor voor het werkplezier is de mate van uitdaging: medewerkers die onder hun niveau werken, hebben aanzienlijk minder plezier in het werk. Ook moeten medewerkers regelmatig geprikkeld worden door nieuwe uitdagingen om het werk met plezier te kunnen blijven doen.
 
Probleem?
Is een hoge werkdruk dan geen probleem? Toch wel. Uit onderzoeksdata van 2012 tot nu blijkt een hoge ervaren werkdruk te leiden tot cynisch gedrag, hetgeen op termijn wel kan leiden tot minder plezier, minder betrokkenheid en uiteindelijk vertrek of verzuim. De oplossing hoeft echter niet altijd te liggen in het verlagen van de werkdruk. Het blijkt namelijk dat vooral met goede communicatie het cynische gedrag vermeden kan worden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Managers belemmeren plezier op de werkvloer'
 Agile werken leidt tot betere resultaten en meer werkplezier
 Zeven bronnen van werkplezier
 Vijf goede redenen om te hoge werkdruk te voorkomen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10