zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oudere sollicitant hecht minder waarde aan bedrijfscultuur

7 juni 2018 - Sollicitanten vinden vooral de details als taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61,4 procent), alvorens zij besluiten te solliciteren. Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (36,8 procent) en carrièrekansen (35,8 procent).

Opvallend is dat oudere werknemers (55+) de bedrijfscultuur veel minder belangrijk vinden (33 procent) dan jongeren tot 24 jaar (54,5 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Indeed dat werd gehouden onder ruim 500 werkenden in Nederland.



Algemene informatie 
Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, geeft ruim twee derde aan dat algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken, het belangrijkste criterium is om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature. Opvallend is, dat dit percentage bij werknemers vanaf 45 jaar hoger ligt. Ruim 72 procent van deze leeftijdsgroep geeft aan dat dit het belangrijkste is. Bij jongeren tot 24 jaar is dit slechts 45,5 procent.
"Het onderzoek laat zien dat veel oudere sollicitanten graag willen weten wat de baan inhoudt en hoe het is om bij de organisatie te werken," aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed. "Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat zij vaak meer ervaring hebben en mogelijk gerichter op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging die nauwer aansluit bij hun wensen."
Oudere werknemers hechten minder waarde aan een bekende organisatienaam. Jongeren tot 24 jaar vinden dit met ruim 63 procent belangrijk tot extreem belangrijk, onder 55-plussers is dit slechts 29 procent.
 
Reputatie
Als er online geen informatie beschikbaar is over de reputatie van de potentiële nieuwe werkgever, is dit vooral voor jongeren een probleem. 63,7 procent van hen zou in dat geval niet solliciteren. Een opvallende 81 procent van de jongeren spreekt zelfs over wantrouwen en 82 procent twijfelt zelfs over het daadwerkelijk bestaan van de baan. 
Reputatie blijkt trouwens van belang voor alle respondenten: gemiddeld geeft 46 procent aan niet te solliciteren als er online geen reputatie-informatie te vinden is; 41 procent is dan zelfs wantrouwig tegenover de organisatie.
Bij een negatieve online reputatie neemt het wantrouwen toe naarmate de leeftijd van de sollicitant toeneemt. Bijna 56 procent van de respondenten geeft aan de organisatie enigszins of sterk te wantrouwen bij een negatieve onlinereputatie. Bij jongeren is dit slechts 36,4 procent en dit loopt op tot 62,2 procent bij 55-plussers.
Kon: "De beschikbaarheid van online informatie is vooral cruciaal voor jongeren, maar de toon ervan blijkt vooral voor ouderen belangrijk te zijn. Zeker als die negatief is." Wanneer er sprake is van een slechte online reputatie, maar een goede reputatie van de specifieke afdeling bij een werkgever, zegt gemiddeld 23,5 procent niet te solliciteren. Onder ouderen loopt dit zelfs op tot 32,3 procent.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
 40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende
 Nederland heeft een solide basis voor de flexibele werkcultuur
 Omschakeling naar klantgerichte salescultuur financiële instellingen vordert langzaam
 Commitment en open cultuur goede alternatieven voor vrouwenquota
 Begrip voor communicatiestijl collega's versterkt teams
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
De cyberdreiging van vaccinaties
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
meer top 10