zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland heeft een solide basis voor de flexibele werkcultuur

26 september 2017 - Werknemersproductiviteit is een van de meest belangrijke factoren voor het succes van een onderneming. Tegelijkertijd zorgen ontwikkelingen ervoor dat de arbeidsmarkt sterk aan het veranderen is.

Verschillende generaties met verschillende wensen op de werkvloer, een verdere globalisering en een toename van het aantal jobhoppers vraagt om een nieuwe aanpak. Flexibel werken is voor werknemers niet langer een wens, het is een verwachting. Bedrijven die daar slim op inspelen krijgen daar extra productiviteit voor terug. 



Flexibel werken
Uit onderzoek van Vodafone blijkt dat vier op de tien (43 procent) bedrijven in Nederland de mogelijkheid biedt om flexibel te werken. Iets minder (37 procent) van de werknemers maakt hier ook daadwerkelijk gebruik van. De overgrote meerderheid van de werknemers ervaart flexibel werken als een positieve verandering. Werknemers die zelf kunnen kiezen waar en hoe ze werken, voelen ze zich niet alleen productiever (49 procent), maar ook meer betrokken bij hun werk. Van de werknemers die flexibel kunnen werken voelt 80,9 procent zich betrokken bij hun werkgever, ten opzichte van 68 procent van de werknemers die deze mogelijkheid niet hebben.  

Krachtig managementinstrument
Flexibel werken kan gezien worden als een krachtig managementinstrument, maar om het te laten slagen is het belangrijk dat een bedrijf een cultuurverandering doormaakt. Hier ligt een belangrijke rol voor management en HR, die intensief zullen moeten samenwerken met IT. Onderzoek van Vodafone laat zien dat er in Nederland een solide basis bestaat voor een flexibele werkcultuur. Drie op de vier leidinggevenden (74,6 procent) geeft aan interesse te hebben in de digitalisering van de werkomgeving, waar meer dan de helft (55,8 procent) hier ook daadwerkelijk mee bezig is.

Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vooralsnog krijgen voornamelijk hoger opgeleiden en jongeren de mogelijkheid om flexibel te werken. Voor hoger opgeleiden maakt niet alleen het type werk dit mogelijk, ook krijgen deze werknemers vaak al meer verantwoordelijkheid en vrijheid. Van de werkenden jonger dan 40 jaar heeft 56 procent de mogelijkheid om zelf te bepalen waar ze werken, ten opzichte van 44 procent van de werkenden ouder dan 40 jaar. Jongere generaties zijn meer gewend om flexibel te werken, weten digitaal beter hun weg te vinden en zijn op de hoogte van de nieuwste sociale- en communicatietechnieken.

Ook werkgever profiteert
Flexibel werken is niet alleen voordelig voor de werknemer, ook de werkgever plukt hier de vruchten van. Bedrijven die niet mee gaan met de verdere digitalisatie lopen het risico ingehaald te worden. Meer dan de helft (64 procent) van de werkenden is zelfs van mening dat verdere digitalisatie van de werkomgeving cruciaal is voor het voortbestaan van hun organisatie. Vodafone helpt bedrijven om de werkplek volledig flexibel te maken met een uitgebreide reeks communicatie- en samenwerkingstools. Doordat er gewerkt wordt vanuit de cloud kunnen bedrijven eenvoudig uitbreiden wanneer het bedrijf groeit. Ga voor meer informatie naar vodafone.nl/vrijheidwerkt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiŽnt datacenter
 ĎPositief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiŽle bedrijfsprestatiesí
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Contractvorm ondergeschikt aan aantrekkelijke functie
 Werkgever verleidt starter met flexibele werktijden
 Mogelijkheid tot flexibel werken noodzakelijk voor groei
 Blijf flexibel: creŽer een millennial-proof werkomgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eťn op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beÔnvloeden
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Meerwaarde creŽren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10