zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland heeft een solide basis voor de flexibele werkcultuur

26 september 2017 - Werknemersproductiviteit is een van de meest belangrijke factoren voor het succes van een onderneming. Tegelijkertijd zorgen ontwikkelingen ervoor dat de arbeidsmarkt sterk aan het veranderen is.

Verschillende generaties met verschillende wensen op de werkvloer, een verdere globalisering en een toename van het aantal jobhoppers vraagt om een nieuwe aanpak. Flexibel werken is voor werknemers niet langer een wens, het is een verwachting. Bedrijven die daar slim op inspelen krijgen daar extra productiviteit voor terug. 



Flexibel werken
Uit onderzoek van Vodafone blijkt dat vier op de tien (43 procent) bedrijven in Nederland de mogelijkheid biedt om flexibel te werken. Iets minder (37 procent) van de werknemers maakt hier ook daadwerkelijk gebruik van. De overgrote meerderheid van de werknemers ervaart flexibel werken als een positieve verandering. Werknemers die zelf kunnen kiezen waar en hoe ze werken, voelen ze zich niet alleen productiever (49 procent), maar ook meer betrokken bij hun werk. Van de werknemers die flexibel kunnen werken voelt 80,9 procent zich betrokken bij hun werkgever, ten opzichte van 68 procent van de werknemers die deze mogelijkheid niet hebben.  

Krachtig managementinstrument
Flexibel werken kan gezien worden als een krachtig managementinstrument, maar om het te laten slagen is het belangrijk dat een bedrijf een cultuurverandering doormaakt. Hier ligt een belangrijke rol voor management en HR, die intensief zullen moeten samenwerken met IT. Onderzoek van Vodafone laat zien dat er in Nederland een solide basis bestaat voor een flexibele werkcultuur. Drie op de vier leidinggevenden (74,6 procent) geeft aan interesse te hebben in de digitalisering van de werkomgeving, waar meer dan de helft (55,8 procent) hier ook daadwerkelijk mee bezig is.

Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vooralsnog krijgen voornamelijk hoger opgeleiden en jongeren de mogelijkheid om flexibel te werken. Voor hoger opgeleiden maakt niet alleen het type werk dit mogelijk, ook krijgen deze werknemers vaak al meer verantwoordelijkheid en vrijheid. Van de werkenden jonger dan 40 jaar heeft 56 procent de mogelijkheid om zelf te bepalen waar ze werken, ten opzichte van 44 procent van de werkenden ouder dan 40 jaar. Jongere generaties zijn meer gewend om flexibel te werken, weten digitaal beter hun weg te vinden en zijn op de hoogte van de nieuwste sociale- en communicatietechnieken.

Ook werkgever profiteert
Flexibel werken is niet alleen voordelig voor de werknemer, ook de werkgever plukt hier de vruchten van. Bedrijven die niet mee gaan met de verdere digitalisatie lopen het risico ingehaald te worden. Meer dan de helft (64 procent) van de werkenden is zelfs van mening dat verdere digitalisatie van de werkomgeving cruciaal is voor het voortbestaan van hun organisatie. Vodafone helpt bedrijven om de werkplek volledig flexibel te maken met een uitgebreide reeks communicatie- en samenwerkingstools. Doordat er gewerkt wordt vanuit de cloud kunnen bedrijven eenvoudig uitbreiden wanneer het bedrijf groeit. Ga voor meer informatie naar vodafone.nl/vrijheidwerkt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
 CSU voor achtste keer op rij ‘Top Employer’
 Duurzame lessen van verstoring in de logistieke keten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Contractvorm ondergeschikt aan aantrekkelijke functie
 Werkgever verleidt starter met flexibele werktijden
 Mogelijkheid tot flexibel werken noodzakelijk voor groei
 Blijf flexibel: creëer een millennial-proof werkomgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
meer top 10