zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder rijdt langer door op winterbanden

22 mei 2018 - Uit onderzoek blijkt dat twintig procent van de leaserijders langer doorrijdt op winterbanden, dan dat nodig is. Vanaf maart/april stijgt het kwik soms al naar ruim twintig graden.

Naarmate de buitentemperatuur stijgt, des te onverstandiger het wordt om met winterbanden te blijven rijden. 


Winterbanden hebben ten opzichte van zomerbanden een ander, breder profiel en de samenstelling van het rubber is anders. Deze is zachter en flexibeler. Dit zorgt ervoor dat winterbanden betere eigenschappen hebben tot +zeven graden graden. 
 
Niet verstandig
Uit onderzoek van VZR blijkt, dat twintig procent van de zakelijke rijders eind april/begin mei jl. nog rondreed op winterbanden. Winterbanden zijn niet geschikt voor de zomer. Door de zachtere samenstelling van het rubber maakt een winterband meer herrie, slijt veel harder in de zomer en is er sprake van een verminderde stuurprecisie. Daarnaast verbruikt je auto meer brandstof.
 
Kosten
Qua kosten is het natuurlijk zonde dat er te lang doorgereden wordt met winterbanden. De hogere slijtage van de winterbanden zorgt voor een directe verhoging van de ROB-kosten (Reparatie Onderhoud Banden) voor de leasemaatschappij en het hogere brandstofverbruik zorgt bij de werkgever voor een directe kostenverhoging.
 
Remweg
Daarnaast krijgt de auto een langere remweg vanwege het gebruik van winterbanden. Bij een temperatuur van vijftien graden heeft een winterband al twee à drie meter langere remweg nodig. Dit kan oplopen tot ongeveer zeven meter langere remweg bij 35 graden.
 
Oorzaak
Natuurlijk rijdt de zakelijke rijder niet bewust te lang door op winterbanden. Gemiddeld rijdt de zakelijke rijder 39.300 kilometer per jaar. Deze wil hij/zij veilig afleggen. De belangrijkste reden van het langer doorrijden is dat men minder de urgentie voelt.
Jan van Delft: "Als de eerste nachtvorst zich aandient, wilt iedereen zijn zomerbanden wisselen voor winterbanden. Deze urgentie voelt men niet bij de omwisseling van winterbanden naar zomerbanden als de temperatuur stijgt."
VZR adviseert zakelijke rijders om hun winterbanden tijdig om te wisselen naar zomerbanden. De snellere slijtage en het hogere brandstofverbruik zijn ongunstig voor zowel de leasemaatschappij, werkgever als de werknemer. Daarnaast worden lange ritten c.q. vakantieritten gevaarlijker als men in de zomer op winterbanden blijft doorrijden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
 Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit
 Werknemer betaalt 100 procent teveel bij afscheid leaseauto
 Leaseauto wordt weer met het hart gekozen
 Private leaserijder kiest vaker maatwerk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
Hoe om te gaan met de kliek waarin ik ben beland? (1) 
Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische (1) 
top10
De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
Vier tips om jongeren te werven
Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
Extra aflossing hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto’s
Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Endpoints zijn de kwetsbaarste schakel in het Industrial Internet of Things
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
meer top 10