zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander bezorgd over veiligheid persoonsgegevens

9 mei 2018 - Meer dan de helft van Nederland (60 procent) maakt zich zorgen dat bedrijven persoonsgegevens doorgeven aan derden. 81 procent vindt dat bedrijven en instanties die beschikken over deze gegevens, dit duidelijker moeten vermelden.

Daarnaast geeft de helft van de consumenten (52 procent) aan te ervaren dat bedrijven individuele data hebben verkregen zonder expliciete toestemming. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders.


 
Groot vertrouwen in landelijke overheid
52 procent van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij erop vertrouwt dat landelijke overheidsinstanties veilig omgaan met persoonlijke informatie. Daarnaast vindt tweederde (66 procent) dat de overheid verantwoordelijk is voor hoe bedrijven omgaan met persoonsgegevens. De nieuwe Europese wetgeving (AVG/GDPR) vergroot bij 36 procent van de ondervraagden het vertrouwen in de bescherming van individuele data. Wanneer bedrijven deze wetgeving overtreden, vindt 43 procent dat de boete meer dan 10 procent van de bedrijfsomzet moet zijn. Generatie Z vindt deze straf te hoog; deze groep vindt dat de boete tussen de vijf en tien procent van de bedrijfsomzet zou moeten zijn (43 procent). Ook millennials vinden dit vaker een gepaste boete dan andere generaties.
Jeroen Senster, senior research consultant bij Motivaction: "Het is goed te verklaren dat jongere generaties anders aankijken tegen de bescherming van hun persoonsgegevens. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld, waar het gemeengoed is om accounts aan te maken en data te delen."
  
Wantrouwen richting digitale domein
Slechts vijf procent van de ondervraagden vertrouwt erop dat social media veilig omgaan met vertrouwelijke gegevens. 62 procent van de Nederlanders geeft aan geen vertrouwen te hebben in bedrijven als Facebook en Instagram. Ook aanbieders van mobiele (web)applicaties (elf procent) en multimediabedrijven (veertien procent) belanden onderaan de lijst van bedrijven die Nederlanders wel vertrouwen in het veilig omgaan met persoonsgegevens.
Jeroen Senster zegt hierover: "De laatste tijd is er veel discussie over het gebruiken en doorgeven van persoonsgegevens. Bedrijven die zich puur richten op online activiteiten, hebben nog veel vertrouwen te winnen bij de consument."
 
Verschil in vertrouwen tussen generaties
Generatie Z en millennials hebben over het algemeen meer vertrouwen in bedrijven omtrent de veiligheid van hun persoonsgegevens. Overige generaties (geboren vóór 1980) geven over de gehele linie aan minder vertrouwen te hebben in bedrijven. Opvallend is het verschil in het openbaar vervoer (de OV-chipkaart) en bij zorginstellingen (het EPD). 55 procent van Generatie Z heeft in beide typen bedrijven vertrouwen wanneer het gaat om de veiligheid van individuele data. Bij babyboomers en eerdere generaties is het vertrouwen beduidend lager: 26 procent heeft vertrouwen in OV-bedrijven en 31 procent in zorginstellingen als het gaat om privacybescherming.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
 Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
 Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument wil dat boete gestolen persoonsgegevens naar slachtoffers gaat
 2,6 miljard records aangetast of gestolen in 2017
 Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken
 Bedrijven en consumenten gaan roekeloos om met gevoelige gegevens
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
Ontdek hoe B2B-marketeers verbinding zoeken en vinden in tijden van corona en laat je inspireren door de 25 conclusies en 6 learnings die houvast geven om de marketing van jouw organisatie te verbeteren.
Download het rapport
Lees verder
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
Een op de drie jongeren heeft door corona studie/werkplannen aangepast (1) 
Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden (1) 
top10
Wees extra alert op verdachte telefoontjes
Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf
VGM-eisen voor VCA 2017/6. 0-certificering bij veel bedrijven nog onbekend
Drie all-in-one oplossingen bij digitale werkruimtes
Coronacrisis heeft traditionele rolpatronen niet veranderd
Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
meer top 10