zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken

3 april 2018 - 88 procent van de consumenten heeft geen idee wie of welk bedrijf beschikt over hun persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over hun persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna tweederde van de Nederlanders erop dat hun data veilig is bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.


"Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "Bedrijven moeten, zeker met het oog op de Europese GDPR, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen staat u sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer u gehackt wordt."

GDPR
Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32 procent) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31 procent). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts elf procent relevant is.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
 'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
 Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 Driekwart bedrijven niet klaar voor de EU GDPR
 Wie doeltreffendheid risk-based security niet kan bewijzen, voldoet niet aan GDPR
 Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
Werknemers oordelen: dit zijn de 25 beste Nederlandse werkgevers
De grootste energieslurpers voor millennials op de werkvloer
Tien symptomen van een gezonde bedrijfscultuur
In vijf simpele stappen naar een goed pensioen
Vertrouwelijke informatie valt in verkeerde handen door onoplettendheid
Innovatie en klantgerichtheid: sleutel voor een succesvolle supply chain-strategie
Over duurzaamheid gesproken
Drie redenen om meteen te starten met identiteits- en toegangsbeheer
Handelsoorlog kan half procent BBP kosten
meer top 10