zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken

3 april 2018 - 88 procent van de consumenten heeft geen idee wie of welk bedrijf beschikt over hun persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over hun persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna tweederde van de Nederlanders erop dat hun data veilig is bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.


"Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "Bedrijven moeten, zeker met het oog op de Europese GDPR, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen staat u sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer u gehackt wordt."

GDPR
Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32 procent) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31 procent). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts elf procent relevant is.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vooral werknemers in contactberoepen ervaren grensoverschrijdend gedrag
 Werken in de agrarische sector gaat te vaak mis
 Tweedeling dreigt in top interim-markt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 Driekwart bedrijven niet klaar voor de EU GDPR
 Wie doeltreffendheid risk-based security niet kan bewijzen, voldoet niet aan GDPR
 Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
top10
Liever leuk werk dan hoger salaris
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
Duurzame stroom wordt de norm
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Tweedeling dreigt in top interim-markt
meer top 10