zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken

3 april 2018 - 88 procent van de consumenten heeft geen idee wie of welk bedrijf beschikt over hun persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over hun persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna tweederde van de Nederlanders erop dat hun data veilig is bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.


"Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "Bedrijven moeten, zeker met het oog op de Europese GDPR, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen staat u sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer u gehackt wordt."

GDPR
Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32 procent) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31 procent). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts elf procent relevant is.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 Driekwart bedrijven niet klaar voor de EU GDPR
 Wie doeltreffendheid risk-based security niet kan bewijzen, voldoet niet aan GDPR
 Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
meer top 10