zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument wil dat boete gestolen persoonsgegevens naar slachtoffers gaat

1 mei 2018 - Wanneer bij een bedrijf persoonsgegevens worden gestolen vinden consumenten schadeherstel (37 procent) een geschikte straf. Celstraf (33 procent) en een boete (24 procent) maken de top drie van passende straffen compleet.

Veel Nederlanders vinden dat wanneer de straf uit een boete bestaat, de verantwoordelijke hackers dit bedrag moeten voldoen (67 procent). Ongeveer twee op de tien consumenten acht het gehackte bedrijf verantwoordelijk en vindt dat zij moeten opdraaien voor de boete. Het geldbedrag moet vervolgens niet terechtkomen bij de overheid, maar bij de slachtoffers, aldus 92 procent van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek van  Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.



Hoogte boetebedrag
Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de hoogte van het boetebedrag vindt twee op de vijf een bedrag tot 10.000 euro passend, 27 procent acht een bedrag tot 100.000 euro geschikt. De rest van de consumenten is minder mild en vindt dat de boete hoger moet zijn dan 100.000 euro, waar acht procent zelfs vindt dat deze hoger moet zijn dan tien miljoen euro.
 
Veiligheid is een issue
"Veel Nederlanders denken verlangend terug aan de tijd waarin de veiligheid van persoonsgegevens geen issue was, helaas is dat tegenwoordig wel een issue. In tegenstelling tot wat consumenten willen, komt de boete ten goede aan de overheid. Duidelijk uit het onderzoek wordt in ieder geval dat zij vooral de hacker als verantwoordelijke zien, in de praktijk worden deze echter zelden opgepakt en is het verhalen van een geldbedrag op hen zo goed als een verloren zaak. Daarbij resulteren datalekken veelal in een fikse reputatieschade. Met de komst van de General Data Protection Regulation (GDPR) moeten bedrijven alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen," aldus Jan Smets, data en security expert bij Gemalto en certified data protection officer.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2,6 miljard records aangetast of gestolen in 2017
 Logingegevens populairste doelwit van cybercriminelen
 Drie tips voor digital risk management voor de board
 Vijf zonden die het risico op een datalek vergroten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10