zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd

9 mei 2018 - Een derde van alle Nederlanders zegt weleens (online) geshopt te hebben ‘in de baas zijn tijd’. Dit blijkt uit onderzoekvan Acties.nl, onder 1.073 werkende Nederlanders.

Opvallend genoeg zegt één op de vijf jonge mannen (tot dertig jaar) onder werktijd weleens porno of andere erotische content te hebben bekeken.


Het percentage jonge mannen dat weleens porno kijkt onder werktijd, ligt hiermee vier keer hoger dan het landelijk gemiddelde (vijf procent), en is ruim een verdubbeling van het percentage onder alle ondervraagde mannen (negen procent). Voor vrouwen geldt dat slechts één op de 167 vrouwen (0,6 procent) zich hier weleens schuldig aan maakt. "Ik sta echt te kijken van deze cijfers," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Jonge mannen zijn veertig keer (!) eerder dan vrouwen geneigd een pikant videootje te kijken onder werktijd. Het is bijzonder dat zij blijkbaar de behoefte voelen dit op werk te moeten doen."
 
Privé-surfen
80 procent van de ondervraagden zegt onder werktijd weleens online privé-activiteiten uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is online shoppen; één op de drie ondervraagden (30 procent) geeft aan dit weleens te doen. Ook Social Media is populair, zo zegt vijftien procent van alle ondervraagden dagelijks langer dan een halfuur op zijn eigen Social Media account(s) door te brengen onder werktijd. Onder jongeren tot 30 jaar, stijgt dit percentage naar ruim 26 procent. Franke: "Ik voer ook weleens privé-activiteiten uit onder werktijd, en ik behoor ook zeker tot die 80 procent die vindt dat dit moet kunnen. Echter is de scheidslijn dun, uitgebreid online shoppen, urenlang bellen/chatten met de partner of langere tijd op Social Media doorbrengen, vind ik echt niet kunnen."
 
Browsergeschiedenis
Ondanks de verschillende privé-activiteiten van de ondervraagden onder werktijd, lijkt het erop dat de Nederlander weinig te verbergen heeft. Zo zegt ruim driekwart van hen (77 procent) dat zijn baas of bazin, ten alle tijden de browsergeschiedenis van zijn of haar werkcomputer of zakelijke smartphone mag bekijken. Mannen zijn hierin met 74 procent overigens iets terughoudender dan vrouwen (ruim 80 procent). Franke: "Dit kan twee dingen betekenen: of Nederlandse werknemers hebben écht niks te verbergen, of ze zijn heel bedreven in het wissen van hun browsergeschiedenis."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument winkelt het liefst bij Ikea en bol.com
 Mannen shoppen het liefst in boxershort
 Consument wil vlotheid, veiligheid en video bij online shoppen
 Online shopper slaat 's avonds zijn slag
 
 
reacties
 
peter boekhouder haarlem  |   | 
9-05-2018
 | 
08:00 uur
De verleiding op de werkvloer is groot om het internet op te gaan. Vroeger was er geen gsm en internet en was er minder afleiding/verleiding.

Anno 2014 kwam mijn schilder -toen ik een uurprijs afspraak - met zijn gsm aan en stond hij om de 10 minuten te bellen of te appen.

De jeugd kan niet meer uren zonder het internet, social media en het internet.

Zolang het niet ten koste gaat van het werk is het ok, een ander steekt bv 10x per dag een cigaret op.

Maar als werkgever zou ik wel in de gaten houden dat de productiviteit er niet onder leidt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10