zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slimmer omgaan met mobiliteit

1 december 2015 - "Vanochtend ben ik met de trein naar Rotterdam gekomen, gebruikmakend van een Shell-kaart," vertelt Ewald Breunesse. "Nog maar enkele jaren geleden, zou dit ervaren worden als heel onwaarschijnlijk." Het mobilititeitsdenken is in beweging. Shell beweegt mee. Een gesprek over mobiliteitsontwikkelingen en –oplossingen in het Shell Downstream-kantoor aan het Weena met Ewald Breunesse en Robert Springer.

Shell Manager Energie Transities Ewald Breunisse is de man van (middel)lange termijnvisies vanuit een niet-commerciële, institutionele benadering. Shell Sales Manager Commercial Fleet Robert Springer zit meer aan ‘de klantenkant’, zoals hij het zelf omschrijft, maar met zijn gesprekspartner gemeen heeft dat hij graag vooruitkijkt. Twee verschillende invalshoeken, wat een bredere visie op het onderwerp geeft en het gesprek gelaagder maakt.


 
Auto of OV?
De wereld verandert, we kennen detrends: een groeiende wereldbevolking, groeiende  energiebehoefte en het fenomeen verstedelijking, een toename van het aantal mensen dat in steden woont en werkt. Dat betekent ook meer auto’s in de stad, waardoor ook het gebruik van dit vervoermiddel minder comfortabel wordt. Breunesse: "Mensen zullen hierdoor vaker gebruik maken van het openbaar vervoer, zeker tussen grote steden onderling. Je ziet dit vooral bij jongeren die opgroeien in een stedelijke omgeving, voor hen is autobezit en –gebruik minder vanzelfsprekend dan voor eerdere generaties stedelijke jongeren. Auto of OV? Zelf maak ik ook telkens die afweging. Om naar hartje Rotterdam te komen, vond ik het vandaag makkelijker om met de trein te komen."
 
Shell Mobility
Met het mobiliteitsconcept Shell Mobility speelt Shell in op het veranderende mobiliteitsdenken. Shell Mobility biedt mensen de mogelijkheid om flexibel omte gaan met mobiliteit. Dat wil zeggen dat gebruikers de keus hebben uit diverse vervoermiddelen en services op basisvan wat hen het beste uitkomt. Robert: "Werknemers kunnen met Shell Mobility zelf het vervoermiddel kiezen dat het beste bij hen past. De daarbij gemaakte kosten hoeven niet meer door de werknemer zelf voorgeschoten te worden. Bedrijven profiteren van administratieve vereenvoudiging en betere management informatie. Alles komt automatisch op één btw-verzamelfactuur. Dat is niet alleen overzichtelijker, het scheelt ook veel tijd en moeite in het verwerken van declaraties. Het is mogelijk online de reiskosten te bekijken en te analyseren om op die manier te ontdekken of er optimaliseringsmogelijkheden zijn. Bovendien wordt reistijd werktijd, want e-mailen en telefoneren doe je bijvoorbeeld in de trein."
 
Mobiliteitsoplossingen
"Je ziet dat het denken over ‘de auto van de zaak’ zowel bij medewerkers als bij werkgevers de laatste jaren verandert," aldus Springer. "Er wordt veel meer vanuit een breder perspectief naar mobiliteit gekeken. Bedrijven onderzoeken hoe zaken die met mobiliteit te maken hebben versimpeld kunnen worden en welke mogelijkheden de ontwikkeling van technologie biedt. Zaken als roet- en CO2-uitstoot worden in toenemende mate in de besluitvorming meegenomen. Wij bieden hierbij ondersteuning, onder meer met Shell Mobility-oplossingen, en we zijn hierover continu in dialoog met bedrijven. Naast de wagenparkbeheerder en de inkoopspecialist neemt ook de HR-manager vaker deel aan het gesprek. Want ook zaken als werknemersvoordelen en belastingtechnische aspecten komen aan de orde. Je ziet ook de traditionele scheiding tussen zakelijk verkeer en woon-werkverkeer vervagen. Wij zitten niet meer alleen aan tafel als brandstofleverancier, maar als partij die meedenkt over mobiliteitsoplossingen en alle aspecten die daaraan gerelateerd zijn."
 
Nederland pilotland
Gezien de grote en complexe vraagstukken ten aanzien energiebronnen en mobiliteit is innovatie enorm belangrijk. Breunesse: "Nederland loopt hierin voorop. We zijn een ideaal testland, mede omdat we open staan voor vernieuwing. Dat verbaast sommige mensen weleens, maar als je kijkt naar de top van innoverende landen, dan staat Nederland in lijstjes altijd ergens bovenin. Dat heeft ook praktische gevolgen. Zo is Nederland een van de weinige landen met een geïntegreerd OV-systeem. Voor Shell is Nederland ook een belangrijk pilotland. Met Shell LNG en Shell GTL Fuel zijn we een van de vooroplopende landen." Shell Mobility is een mooi voorbeeld op het gebied van diensten. "Data zullen daarbij een steeds grotere rol gaan spelen", zegt Robert Springer. "De technologie maakt het mogelijk om veel data te genereren, daar kan veel informatie uitgehaald worden. Analyse van data geeft bedrijven antwoorden op vragenals: welke routes leggen mijn auto’s af, waar zijn ze, hoe worden ze gebruikt wat betreft rijgedrag, niet alleen gekoppeld aan brandstofgebruik, maar ook ten aanzien van veiligheid van medewerkers, in combinatie met verzekeringen en het efficiënt inzetten van auto’s."
 
Shell over tien jaar
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat, luidt niet voor niets het gezegde. Durven de gesprekspartners desondanks iets zeggen over de vraag waar Shell staatover pakweg tien jaar? Breunesse: "Producten zullen een stuk schoner zijn dan momenteel. Er zal ook een flinke verschuiving hebben plaatsgevonden van olie naar gas. Gas in allerlei vormen, ook als basis voor kunststoffen." Springer: "We blijven een energieleverancier en blijven werken aan vernieuwing en verbetering van brandstoffen. Daarnaast zullen we bedrijven een breder pallet oplossingen bieden, waarbij IT een grote rol speelt. De centrale rol die de fysieke card, dat rechthoekige stukje plastic, nu nog heeft, zal zijn uitgespeeld. Wat dan de dominante interface zal zijn, valt op dit moment met geen mogelijkheid te voorspellen." Klik hier voor meer informatie.

Dit is een gesponsord nieuwsbericht.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Vraag naar leaseauto’s met lage bijtelling groeit met een derde
 Vijf typen jongeren bepalend voor toekomstig verplaatsingsgedrag
 Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
 Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10