zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkend Nederland maakt massaal overuren, soms voor niets

27 april 2018 - Meer dan de helft van werkend Nederland maakt wekelijks overuren. Ruim een kwart van de werknemers (27 procent) werkt wekelijks tot tweeënhalf uur over. Veertien procent blijft tweeënhalf tot vijf uur langer doorwerken.

Zeven procent maakt zelfs vijf tot tien uur teveel. Dat blijkt uit onderzoek van Protime onder 1.000 werknemers.



Compensatie
De tijd die medewerkers langer spenderen op hun werk wordt niet altijd gecompenseerd. Twintig procent van de respondenten zegt helemaal niets terug te krijgen voor het extra werk. Iets meer dan één derde (36 procent) krijgt overuren wel uitbetaald en het grootste deel van de werknemers (45 procent) krijgt tijd voor tijd.

Meer inzicht in gewerkte uren
Protime vroeg de respondenten ook of tijd wordt geregistreerd binnen de organisatie. 26 procent van de organisaties registreert de gewerkte uren en aanwezigheid van werknemers, maar de meesten organisaties leggen alleen de gewerkte uren vast (31 procent). Bijna een kwart van de organisaties documenteert geen van beide (23 procent). Bij die organisaties is niet inzichtelijk hoeveel overuren er gemaakt worden. Werknemers zien dit liever anders. Een op de drie (33 procent) wil meer inzicht in de tijd die aan een taak wordt besteed.
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Werkend Nederland maakt wekelijks veel overuren en dat is zorgelijk in verband met de verhoogde werkdruk. Daar komt bij dat die uren niet altijd gecompenseerd worden. Tijdregistratie kan helpen om meer grip te krijgen op die werkdruk. Het biedt goed inzicht in de gewerkte uren en overuren. Voor werknemers betekent dit een realistisch beeld van hoelang taken duren. Voor organisaties is tijdregistratie waardevol ter ondersteuning van de personeelsplanning. Met dit inzicht kan de werkdruk goed verdeeld worden over voldoende mensen. Dit zorgt voor een efficiënte bedrijfsvoering en een optimale inzet van het menselijk kapitaal."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overwerk maakt werknemers niet per definitie ongelukkig
 Onbetaald overwerk is heel normaal
  Helft Nederlanders werkt een dag extra door wekelijkse overuren
 Vooral marketingprofessionals maken overuren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10