zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal

19 april 2018 - Er worden dagelijks sollicitatiebrieven verstuurd en het is steeds lastiger om met een standaard sollicitatiebrief en curriculum vitae op te vallen. Hoe kunnen sollicitanten ervoor zorgen dat hun brief recruiters en potentiële werkgevers op de juiste manier aanspreekt?

Hiervoor kan storytelling een krachtig middel zijn. Oftewel: het vertellen van een goed verhaal. Cv.nl vertelt u over de kracht van storytelling in dit artikel.


 
Wat is storytelling?
Storytelling is een manier van communiceren waarbij verhalen worden ingezet om een bepaald doel te bereiken. In het geval van solliciteren is het doel om op te vallen met een sollicitatiebrief en zo de kansen op een baan te vergroten. Van nature zijn mensen verhalenvertellers. Het vertellen van verhalen is een manier om contact te leggen, reacties te ontlokken en mensen emotioneel aan te spreken.
 Storytelling is een vorm van persuasieve communicatie en interessant in het sollicitatieproces. Het vertellen van een verhaal zorgt ervoor dat mensen geraakt worden en dat ze het verhaal, en daarmee de persoon die het vertelt, niet snel meer vergeten. Verhalen blijven nu eenmaal beter hangen dan gewone informatie. Een sollicitatiebrief met daarin een authentiek en persoonlijk verhaal zal daarom eerder blijven hangen dan een brief die dat niet heeft.
 
Storytelling in een sollicitatiebrief
Veel sollicitanten hebben het idee dat ze zich aan vaste regels moeten houden bij het schrijven van een sollicitatiebrief. De meeste sollicitatiebrieven die geschreven worden bevatten daarom een opsomming van feitelijke informatie en staan vol met standaardzinnen: ‘ik ben zeer punctueel en hardwerkend’ of ‘ik licht mijn motivatie graag toe in een persoonlijk gesprek’.
Het vertellen van een authentiek verhaal in een sollicitatiebrief vraagt om lef. Niet iedereen durft het aan om de veilige modus te verlaten en op een gewaagdere manier een sollicitatiebrief te versturen. Toch kan storytelling een krachtige manier zijn om op te vallen. Door de gebeurtenissen die uw leven gevormd hebben te verpakken in een spannend verhaal, laat u veel meer van uzelf zien dan met een opsomming van feitelijke informatie.
 
Storytelling in een curriculum vitae
Storytelling kan toegepast worden bij het schrijven van een sollicitatiebrief, maar ook bij het opstellen van een curriculum vitae. In een curriculum vitae kunt u meer over uzelf laten zien door opleidingen, werkervaring en vaardigheden verhalend weer te geven of hier een verhalende beschrijving bij te zetten.
Zo is het minder interessant om deze zin te lezen: ‘Ik ben zeer geschikt voor deze functie, omdat ik snel kan schakelen tussen verschillende situaties.’ Dan deze zin: ‘Ik heb jarenlang aan de combinatieduursport triathlon gedaan, waardoor ik snel moest kunnen schakelen tussen verschillende sporten. Hierdoor heb ik geleerd om flexibel te zijn, een vaardigheid die ik ook kan toepassen bij deze functie.’.
 
Storytelling tijdens een sollicitatiegesprek
‘Kunt u eens wat over uzelf vertellen’ is een van de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek. De bedoeling is dat de sollicitant iets over zichzelf vertelt. Maar waar begint u? Storytelling kan ook gebruikt worden tijdens een sollicitatiegesprek. Bedenk van tevoren goed wat uw persoonlijke verhaal is, het verhaal dat wellicht ook al omschreven staat in uw sollicitatiebrief, en ga het gesprek in met dit verhaal in uw achterhoofd.
 
Hoe vertelt u een verhaal?
Bij storytelling draait het vooral om het publiek (de recruiter of potentiële werkgever) en het publiek is in u geïnteresseerd. Bedenk dus goed welk verhaal uw publiek zou willen horen.

Eisen van de functie. Verdiep u in de eisen van de functie en de vaardigheden die hierbij nodig zijn. Welk verhaal zou u kunnen vertellen om te laten zien dat u die vaardigheden in huis hebt? Wanneer heeft u dit in de praktijk gebracht?

Vertel wat u drijft. Waarom wilt u op deze functie solliciteren? Wat is uw passie? Een goed verhaal kenmerkt zich door passie en authenticiteit.

Belangrijke vragen. Beantwoord voor uzelf een aantal vragen die helpen om een verhaal op te zetten. Wat doet u graag in uw vrije tijd en welke kwaliteiten kunnen gebruikt worden voor de functie waarop u solliciteert? Wie zijn uw rolmodellen?

Obstakels en keerpunten. Een goed verhaal bevat conflict en gaat om een transformatie. Bedenk goed welke keerpunten er zijn geweest in uw leven die u hebben gevormd en wat het resultaat daarvan is. 
Iedereen maakt keuzes in het leven, heeft gebeurtenissen meegemaakt of wil bepaalde doelen nastreven. Verpak dit in een persoonlijk verhaal en verwerk dit in uw sollicitatiebrief, curriculum vitae en sollicitatiegesprek. Uw persoonlijke verhaal maakt u namelijk uniek en geeft u de kans om op te vallen.
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, ůůk voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiŽntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennials vallen voor organisaties met eerlijk verhaal
 Waarom ieder succesverhaal met 300 ideeŽn begint
 De kracht van Storytelling: langdurig binden & boeien
 Uiterlijk sollicitant vaak belangrijker dan inhoud
 
 
reacties
 
Bonque  |   | 
7-08-2018
 | 
10:16 uur
Wat een leuk artikel om te lezen!
De tips die genoemd worden zijn zeker toepasbaar in de praktijk. Echter vergeet niet dat een sollicitatie kort en bondig moet zijn om de lezer niet kwijt te raken in je verhaal.
Mike  |   | 
22-08-2018
 | 
12:30 uur
Je zelf verkopen en tijdens een gesprek met een werkgever of recruiter er uit springen is moeilijk omdat veel mensen te bescheiden zijn. Wij zien dat vaak tijdens de trainingen die wij geven.

Na een aantal keer oefenen zien wij dat dit al snel verbeterd en zien wij de mensen ''groeien''.

Zoals Bonque al aangeeft zijn de tips in dit artikel zeker praktisch.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor ťchte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10