zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven hebben onvoldoende kennis voor toepassing blockchain

9 april 2018 - Nederlandse bedrijven willen graag starten met blockchain maar weten niet hoe en waar te beginnen, zo blijkt uit onderzoek Avanade.

Een ruime meerderheid (60,2 procent) van de ondervraagde bedrijven geeft zichzelf een onvoldoende voor de eigen kennis van blockchain en weet nog niet welke toepassingsmogelijkheden er zijn.


 
Bitcoin
Nederlandse bedrijven associëren blockchain nog vooral met cryptovaluta zoals Bitcoin, al is blockchain meer dan de technologie die hiervoor gebruikt wordt. Slechts 4,9 procent van de  bedrijven is op dit moment al bezig met blockchain. Daarentegen denkt driekwart (76,6 procent) dat ze in de toekomst de technologie zullen toepassen. Opvallend is dat de helft van de bedrijven (49,6 procent) die in het komende jaar al met blockchain aan de slag wil, hier op dit moment nog helemaal geen tijd aan besteedt.
 
Technische kennis
Het gebrek aan technische kennis wordt gezien als de grootste belemmering voor het werken met blockchain (44,2 procent). Van de ondervraagden die al met blockchain werken, geeft ook bijna de helft (46,4 procent) de eigen kennis van blockchain een onvoldoende. Bedrijven die het komende jaar nog starten zijn opvallend genoeg optimistischer; hiervan geeft slechts 18,2 procent zichzelf een onvoldoende en 36,4 procent geeft zichzelf een acht of hoger.
 
Educatie nodig
"Deze resultaten laten zien dat er nog veel educatie op het gebied van blockchain nodig is. Bedrijven associëren blockchain nauwelijks met zaken als veilige dataopslag of smart contracts, terwijl juist daar de waardevolle zakelijke toepassingen liggen. Pas wanneer bedrijven starten komen ze erachter wat ze nog niet weten en wat er nog meer te bereiken valt met blockchaintechnologie," aldus Rob Bakkers, Innovation Lead digitalstudio binnen Avanade Nederland.
 
Meerderheid bedrijven staat open voor samenwerking
Samenwerking is essentieel voor het succes van blockchain. Bedrijven zien dit gelukkig ook in, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna driekwart van de bedrijven (73,8 procent) verwacht met een of meerdere partijen samen te werken op het gebied van blockchain en slechts acht procent verwacht dit volledig zelfstandig te gaan doen. Zelfs de drempel om met concurrenten samen te werken wordt lager; 35 procent ziet hier het belang van in als het gaat om blockchain.
 
Ontwikkelen van blockchain
Nederlandse bedrijven zijn nog huiverig als het gaat om de rol die zij zelf kunnen spelen in het ontwikkelen van blockchain en zien nog een grote rol voor de Nederlandse overheid. Uit de resultaten blijft dat 38,8 procent bedrijven vindt dat de overheid een grotere rol moet spelen op het gebied van blockchain ontwikkeling en toepassing. Dit percentage ligt echter een stuk lager wanneer je alleen kijkt naar de bedrijven die al met blockchain werken; hiervan vindt slechts een kwart (25 procent) dat de overheid betrokken moet zijn.
 
Belemmeringen
Ook op andere vlakken zijn er verschillen tussen bedrijven die al werken met blockchain en bedrijven die nog moeten starten. Zo ervaren bedrijven die al werken met blockchain, beduidend minder belemmeringen. De 7,1 procent die al met blockchain werkt, ziet hoge kosten als een belemmering. Dit in tegenstelling tot bedrijven die nog met blockchain aan de slag gaan; hier ligt het percentage vier keer zo hoog (28,8 procent). Eenzelfde verschil is te zien als het gaat om de privacy van data. Slechts 14,3 procent van de bedrijven die al met blockchain werkt, ziet dit als een belemmering. Daarentegen is privacy van data een belemmering voor meer dan twee keer zoveel bedrijven (32,8 procent) die nog met blockchain gaan werken.
Rob Bakkers: "Langzamerhand raken Nederlandse bedrijven meer bekend met blockchain, maar er is absoluut nog veel te leren. Er is al zoveel op de markt dat er voor veel dingen al een oplossing is; in veel gevallen van onzekerheid is het een kwestie van beginnen. Durf de eerste stap te zetten in samenwerking met partners om voordeel te halen uit blockchain."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voorkom blockchainblokkades door performanceproblemen
 ‘Blockchain heeft potentie om wereld op zijn kop te zetten’
 Manager financiële dienstverlening voorziet gebrek blockchainkennis
 'Blockchain belangrijkste technologische innovatie sinds internet'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
meer top 10