zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Blockchain belangrijkste technologische innovatie sinds internet'

31 mei 2016 -  Bijna tweederde (60 procent) van de financiële dienstverleners wereldwijd die enigszins begrijpt wat blockchain* is, denkt dat het de belangrijkste technologische ontwikkeling zal zijn sinds de komst van het internet. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Marketforce, in opdracht van Pegasystems Inc en Cognizant.

Het onderzoek – over de uitdagingen en kansen waarmee de financiële sector wordt geconfronteerd als gevolg van snelle technologische veranderingen – is uitgevoerd in 56 landen onder 500 leidinggevenden in de financiële diensten- en verzekeringsbranche. Uit de resultaten blijkt onder meer dat een overgrote meerderheid van degenen die weten wat blockchain is, het als een potentiële ‘game-changer’ beschouwen voor het landschap van financiële dienstverlening wereldwijd. Toch is er daarnaast nog steeds een groot aantal organisaties dat, als gevolg van gebrek aan kennis en kunde, het risico loopt achterstand op te lopen. Meer dan een derde (35 procent) van de respondenten wereldwijd gaf toe zelfs nog nooit van blockchain te hebben gehoord. Terwijl bijna een kwart (23 procent) van degene die wel van de term had gehoord, aangaf niet te weten wat de technologie eigenlijk doet.


 
Verstorende technologie
Het onderzoek toont tevens aan dat degenen die weten wat blockchain inhoudt, van mening zijn dat het de ontwikkelingen binnen de financiële sector in belangrijke mate zal beïnvloeden. Dit suggereert dat de sector, gelet op de potentiële effecten, meer zou moeten doen om zichzelf te ontwikkelen. Meer dan de helft (53 procent) van de respondenten zegt dat de technologie de markten voor clearing & settlement flink kan verstoren. Daarnaast verwacht meer dan een derde (36 procent) ook een ernstige verstoring door blockchain in markt van de lopende rekeningen. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten is het er ondertussen over eens dat de combinatie van blockchain wallets en peer-to-peer kredietverlening zelfs het einde kan inluiden van het bankwezen zoals wij dat nu kennen.

Verbetering of niet?
Graham Lloyd, Director Financial Services Pegasystems: "Voor velen is het nog niet duidelijk of blockchain een verbetering betekent of niet. Wat we wel weten is dat we niet zelfgenoegzaam achterover kunnen leunen nu bekend is dat er een dergelijke disruptieve kracht in aantocht is. Banken en verzekeraars zullen zich moeten voorbereiden om klantdata, die is opgeslagen in blockchains te beheren – of het nu om persoonlijke informatie gaat of om details omtrent activa of zelfs real-time data van virtuele valuta.
Ze zullen echt de tijd moeten nemen om te begrijpen wat blockchain is en hoe deze opkomende technologie hun toekomst kan beïnvloeden. Hoe eerder deze technologie binnen de hoogste bedrijfsniveaus wordt begrepen, hoe sneller organisaties in staat zijn om strategieën te ontwikkelen om risico's te beperken en de kracht van digitale transformatie te benutten. De slimme spelers zijn degenen die binnen hun organisatie al teams hebben opgericht die zich specifiek bezighouden met het verkennen van deze nieuwe technologie."
 
* Een blockchain is een decentraal en open dataregister waarin alle informatie over en het eigendom van activa veilig kan worden vastgelegd en overgedragen. Transacties op een blockchain kunnen binnen een paar minuten of zelfs seconden worden voltooid.
 
Een kopie van het rapport Future of Retail Financial Services is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
 Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
 Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De blockchain-revolutie – een internet van vertrouwen
 Nieuwe financieel-economische begrippen in 2015
 Maak bedrijfsprocessen efficiënt met zelfontwikkelde applicaties
 Hoe groot is ‘the next big thing’?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10