zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers voelen zich te verantwoordelijk om zich ziek te melden

6 april 2018 - Tien procent van de werkgevers in de grootzakelijke markt ziet het verzuim van medewerkers als falen. Voor de werkgevers in het mkb is dit percentage lager, zes procent. Van de Nederlandse werknemers zegt vijftien procent dat ziek zijn wordt afgekeurd door hun werkgever.

Deze cijfers blijken uit de Hr Marktmonitor, voorheen de MKB Marktmonitor, waaraan respondenten uit het mkb, grootbedrijf en werknemers meewerkten. De Hr Marktmonitor is hét arbeidsmarktonderzoek van Unique en Motivaction.



Groot verantwoordelijkheidsgevoel
Er blijken nog meer redenen te zijn die ziekmelden bemoeilijken. Meer dan de helft van de medewerkers (57 procent) geeft aan zich te verantwoordelijk te voelen om een dag thuis te blijven als zij zich niet lekker voelen. Ook werkgevers vinden dat hun personeel teveel verantwoordelijkheidsgevoel heeft. 51 procent van het grootbedrijf en zelfs 65 procent van het mkb bevestigt dat dit de reden is dat medewerkers ondanks ziekte toch komen werken.

Streng in verzuim
Tegelijkertijd zijn werkgevers streng, als het gaat om verzuim. Een makkelijk verzuimbeleid zou kunnen leiden tot meer ziekte, verwacht 51 procent van het mkb en 61 procent van het grootbedrijf.

Werkstress is reden tot verzuim
De oorzaken van verzuim lopen uiteen. Voor bijna een kwart van de werknemers (21 procent) geldt dat zij zich ziekmelden als gevolg van werkstress. Elf procent geeft privéstress als reden voor ziekte, gevolgd door ontevredenheid over werk (negen procent) en een ongezond leven (vijf procent). De overige 54 procent van de deelnemers gaf geen reden voor het verzuim.
Marion van Happen, algemeen directeur bij Unique: "Het is pijnlijk om te zien dat werknemers zich niet ziek durven te melden. Natuurlijk wilt u als organisatie een goed verzuimbeleid en dat begint bijvoorbeeld bij aandacht voor vitaliteit, een open cultuur waarin u met elkaar in gesprek blijft en aandacht voor werkdruk. Zo zorgt u ervoor dat werknemers werken wanneer ze dat kunnen en werkelijk gelukkig zijn met hun baan."

 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Steeds meer banen gericht op blockchain technologie
 Nederlander slaapt van zondag op maandag het slechtst
 Nationale MeewerkWeek zet in op verhogen duurzame arbeidsinzetbaarheid
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Driekwart meldt zich niet ziek bij griep
 Werknemer werkt gewoon door bij ziekte
 Duurzame inzetbaarheid? Bevlogen medewerkers maken het verschil
 Bijna of nooit ziek? Werknemer wil beloning van werkgever
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
24-06-2018
 | 
19:35 uur
Werkstress verergerd het (gevoel) om je niet ziek te mogen melden, waardoor de stress verergerd, etc...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2500.
reacties
Burn-out: Psychiaters weten het niet (3) 
Economische visie digitaliseringsstrategie ontbreekt in Miljoenennota (1) 
Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties (5) 
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
top10
Burn-out: Psychiaters weten het niet
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Burn-out: misschien een verkeerd etiket?
Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
Recruitmentorganisaties overtreden massaal de AVG
Nederlander met modaal inkomen ziet salaris met 98 euro stijgen
Vraag naar IT'ers piekt
Vrouw vindt het gęnant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s
Klantervaring is nu de hoogste prioriteit
Beveiliging belangrijkste struikelblok voor digitale transformatie
meer top 10