zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer werkt gewoon door bij ziekte

2 mei 2017 - Op dit moment komt meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse werknemers naar hun werk terwijl hun prestaties negatief beïnvloed worden door werkgerelateerde gezondheidsproblemen.

Dit fenomeen heet ‘presenteïsme’. Meer dan een kwart (27 procent) van de werknemers geeft aan dat ze zelfs overwogen hebben van baan te veranderen door de negatieve impact van de werkomgeving op hun gezondheid. Dit blijkt uit onderzoek dat Fellowes op de Internationale Dag van Veiligheid en Gezondheid op het Werk presenteerde. Het onderzoek spoort managers aan om het groeiende probleem van 'presenteïsme' aan te pakken.



Slechte gewoontes op de werkvloer
Ondanks de beste bedoelingen van werknemers die komen werken als ze ziek zijn, heeft dit niet alleen een negatief effect op hun productiviteit, maar het verlengt ook de duur van de gezondheidsklachten. Klachten als direct gevolg van de fysieke houding op de werkplek die in het onderzoek naar voren komen zijn: rugpijn (21 procent), nekpijn (21 procent) en een pijnlijke pols of arm (vijftien procent). Uit analyse van de oorzaken van deze gezondheidsproblemen blijkt het gebrek aan bewustzijn over een goede fysieke houding op de werkplek. De belangrijkste slechte gewoontes die Nederlandse werknemers toegeven zijn; een slechte zithouding aan het bureau (39 procent), te lang zitten zonder pauzes (34 procent) en dagelijks niet genoeg water drinken (33 procent).

Verantwoordelijkheid werkgever
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat werknemers verminderde productiviteit als gevolg van presenteïsme proberen te compenseren. Zo maakt een kwart (22 procent) van de werknemers extra uren of werkt in het weekend. Hiermee wordt een verlaging van de werknemersbetrokkenheid en verder verlies van focus geriskeerd. Volgens de Nederlandse werknemer ligt er een verantwoordelijkheid bij de werkgever om presenteïsme te verminderen. Ruim een derde van Nederlandse werknemers (35 procent) vindt dat hun werkgever niet genoeg doet voor hun algehele welzijn en de helft (50 procent) geeft aan dat ze langer in dienst zouden blijven als er meer aandacht was voor hun gezondheid.
Andrea Cantong, marketing manager bij Fellowes: "We signaleren problemen met hoe organisaties welzijn en productiviteit op de werkplek benaderen. Er is een duidelijk gebrek aan bewustzijn rond de oorzaken en effecten van presenteïsme op kantoor. Om dit probleem aan te pakken, moeten werkgevers beginnen met het implementeren van een langdurige, preventieve aanpak van ongezonde werkmethodes, in plaats van terug te vallen op 'quick-fixes'. De hulpmiddelen zijn voorhanden om welzijn op de werkplek te bevorderen. Voorbeelden zijn ergonomische producten introduceren om de fysieke houding van werknemers te ondersteunen, zoals voet-, rug- en polssteunen, zit-sta oplossingen en standaarden voor monitoren en laptops. Het wordt tijd dat managers het voortouw nemen en een potentieel enorm positieve impact op hun organisaties faciliteren."

Op de agenda van managers
Presenteïsme resulteert in een schadelijk domino-effect op de kwaliteit van de werkzaamheden, wat zorgt voor nadelige impact op de algehele bedrijfsprestaties. Daardoor kunnen werkgevers het groeiende probleem niet negeren. Temeer omdat Europese bedrijven al een schrikbarende €73 miljard per jaar verliezen door absenteïsme. Uit analyse van de antwoorden door managers wordt bevestigd dat presenteïsme een steeds grotere zorg is.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
 Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality
 Meer dan een kwart slachtoffer van cybercriminaliteit afgelopen jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beroepslongziekten kosten 2. 000 doden per jaar
  Noord-Holland en Utrecht gezondste provincies van Nederland
 Kosten ziekteverzuim door interne conflicten inzichtelijk per organisatie
 Bijna of nooit ziek? Werknemer wil beloning van werkgever
 
 
reacties
 
David Visser  |   | 
2-05-2017
 | 
10:17 uur
Ik vind dit toch wel een erg zorgwekkende trend. Wij hebben veel kantoren mogen inrichten, maar als je soms de huidige inrichting zag was dat schrikbarend. Personeel dat te dicht op elkaar zit, weinig beweegruimte, kantoormeubelen die niet zijn afgesteld op de werknemer, geen goede kantoorvoorzieningen etc. Naar mijn mening is de werkgever hier 100% verantwoordelijk voor. Werknemers neem je niet alleen aan om geld te verdienen, maar om samen te werken aan een mooi toekomst van het bedrijf en persoonlijke groei. Wanneer de werkomstandigheden niet optimaal zijn, hoe kan je dan optimale prestaties verwachten?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
Koffiemachine voor kantoor: drie tips
meer top 10