zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzame inzetbaarheid? Bevlogen medewerkers maken het verschil

29 augustus 2016 - Minder verzuim, meer flexibiliteit en een hogere productiviteit. Voor vele organisaties klinkt dit als muziek in de oren. Deze zaken liggen binnen handbereik door te investeren in duurzame inzetbaarheid van het personeel.

Want door te investeren in de medewerker, hun ontwikkeling en  welzijn, worden bevlogen, loyale en betrokken medewerkers gecreëerd. Duurzame inzetbaarheid is echter wel maatwerk: elk bedrijf en iedere medewerker is uniek en kent andere ambities en uitdagingen. Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique vertelt hieronder over de rode draad van succesfactoren die in elke situatie opgaan om duurzaam inzetbare medewerkers te creëren.



1. Goed voorbeeld doet goed volgen
De bovenstaande uitdrukking kent natuurlijk iedereen, en in dit geval is het erg toepasselijk. Leidinggevende kunnen niet van medewerkers verlangen dat zij duurzaam inzetbaar zijn als de zij daar zelf ook niet in investeren. Leef daarom gezond, blijf leren en laat zien hoe leuk het is om te blijven ontwikkelen.

2. Fouten maken mag
Veel medewerkers zijn onzeker en twijfelen of ze wel mee kunnen groeien met alle uitdagingen in hun werk. Probeer voor hen situaties te creëren waarin ze nieuwe ervaringen en competenties kunnen opdoen. Hierdoor kan de medewerker weer verder groeien. Blijf wel benadrukken dat het niet erg is om fouten te maken, en dat dit juist hoort bij het leerproces.

3. Vitale medewerkers zijn duurzaam inzetbare medewerkers
Stimuleer gezonde voeding en beweging door bijvoorbeeld een fietsregeling, vergoeding van een sportabonnement of door (actieve) teamuitjes te organiseren. Zorg daarnaast ook voor voldoende mentale rust door stress op tijd te signaleren, en medewerkers hiermee te helpen. Stimuleer ook het regelmatig inlassen van pauzes, al is het maar door even weg te lopen van de werkplek. Wanneer organisaties investeren in het welzijn van medewerkers, zijn ze ook productiever.

4. Blijf motiveren om te groeien
Medewerkers van verschillende leeftijden kunnen veel van elkaar leren, motiveer hen om met elkaar mee te kijken en van elkaar te leren. Waar oudere medewerkers soms moeite hebben om alle ontwikkelingen bij te benen, kunnen jongeren nog veel leren over bijvoorbeeld de markt.  Spoor medewerkers ook aan tot groeien door cursussen of trainingen aan te bieden. Laat ze vervolgens onderling bijpraten over wat ze geleerd hebben zodat ze elkaar weer enthousiast kunnen maken.

5. Weet wie de medewerkers zijn, én wat ze kunnen
Leer medewerkers kennen en kom erachter wat hun talenten zijn. Misschien hebben ze wel een hele interessante hobby, waardevolle scripties geschreven, onderzoek gedaan of hebben ze jarenlang vrijwilligerswerk gedaan. Zo worden wellicht verborgen talenten ontdekt die op de werkvloer heel goed van pas komen. Stel dat een medewerker in zijn vrije tijd veel twittert, dan kan hij de do’s en dont’s van dit medium wellicht goed overdragen aan zijn collega’s die hier veel mee werken.

Geen extraatje
Als laatste is het belangrijk om te beseffen dat investeren in duurzame inzetbaarheid geen extraatje is. Het is cruciaal voor de toekomst van het bedrijf. Benoem dit dan ook binnen de organisatie. Breng in kaart welke kosten het bespaart (verzuim, uitval) maar vooral wat het de organisatie oplevert, bijvoorbeeld in de vorm van het reduceren  van het ziekteverzuim en verloop,  meer flexibiliteit, creatieve ideeën, en een hogere productiviteit en dus meer rendement. Zorg daarnaast dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen. Want wanneer medewerkers gelukkig zijn en groeien, groeit de organisatie met ze mee.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
 Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
 Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bevorder de bevlogenheid met gerichte interventie
 Zeven redenen waarom medewerkers vertrekken
 Leidinggevende overschat zichzelf op bevlogen leiderschap
 Medewerkers negen keer vaker betrokken als er vertrouwen is in de directie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
Waarom 24x7 actieve bedrijven een ‘always on’ back-upoplossing nodig hebben
Opnieuw record aan DDoS aanvallen eerste halfjaar van 2021
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
meer top 10